Gå till innehåll

Vattenvärden i Östersjön (Stockholms skärgård)


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Idag var jag och fiskade havsöring (fick en) och passade då på att fylla termosen (efter att ha tvättat ur den) med havsvatten. Tog sen hem detta och värmde upp det till 25 grader och gjorde vattentester på det. Om nån är intresserad så här här resultaten.

Salt: 1003,5

Nitrat: 0

Fosfat: 0,5

Magnesium: 0 (Eller i alla fall omätbart)

KH: 5,7

Kalcium: 110

Bör ju tänkas på att vissa tester kanske inte är anpassade för så här låga salthalter så det kanske inte stämmer helt

Och för er som är intresserade så såg havsöringen ut så här

post-5397-14468932870331_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant! Grattis till en fin fisk också! Vattentemp runt 4?

/Björn

Vet inte men så lågt tror jag inte den var. Lägsta temperaturen vid havsbotten när man kommer ner en bit är ju just 4 grader så länge man inte har isen nära inpå och så pass kallt var det inte. Innan jag värmde på vattnet så låg vattnet på 10 grader men då hade det legat i termosen i 2 timmar. Skulle jag gissa så skulle jag tippa på 7 grader. Det var det när jag fiskade i Norge på sommaren där temperaturen som helst varierar på 4 grader

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har alldrig fiskat efter öring men vill testa ,,vad jag fattat e det olika tider varje år den går in till kusten ? nu kanske bra tid o fiska här nere ? obs har ej båt så bara kasta från kusten jäller för mig

På östkusten brukar det funka vår och höst. Helst den kallaste delen av dessa årstider då det oftast är enklast att hitta dem då eftersom dem letar efter uppvärmda vikar. Leta gärna vid steniga stränder eller där du har sk leopardbotten. Alltså sandbotten med sten och tång. Men i ärlighetensnamn så kan du få öringen på det flesta ställen. Det du bör undvika är att fiska i typ inneskärgården eller liknande ställen. Försök komma ut nära kustbanden är väl mitt tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En laxfisk klarar ca 60 sekunder av strid utan att gå över i anaerob ämnesomsättning. Efter denna tid sker all energiomsättning med mjölksyra som slutprodukt. Flera studier som jag känner till (gjorda under 80 talet) har visat att sportfiskarnas metod med catch and release kan medföra dödligheter på upp mot 80-90% på laxfisk när de sätts tillbaka. Ju längre strid - desto högre dödlighet. Det är endast den röda muskulaturen som kan användas i en ämnesomsättning som är syreberoende. Alla som rensat eller ätit laxfiskar har sett hur liten procent den delen av muskulaturen är. Därför fångar jag numera inte laxfisk som jag inte äter upp - undantaget fisk som inte håller minimåtten som jag måste släppa tillbaka.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En laxfisk klarar ca 60 sekunder av strid utan att gå över i anaerob ämnesomsättning. Efter denna tid sker all energiomsättning med mjölksyra som slutprodukt. Flera studier som jag känner till (gjorda under 80 talet) har visat att sportfiskarnas metod med catch and release kan medföra dödligheter på upp mot 80-90% på laxfisk när de sätts tillbaka. Ju längre strid - desto högre dödlighet. Det är endast den röda muskulaturen som kan användas i en ämnesomsättning som är syreberoende. Alla som rensat eller ätit laxfiskar har sett hur liten procent den delen av muskulaturen är. Därför fångar jag numera inte laxfisk som jag inte äter upp - undantaget fisk som inte håller minimåtten som jag måste släppa tillbaka.

MVH Lasse

En sådan liter slips till öring är bara att veva hem och mjölksyran tror jag att den slipper när den inte får kämpa.

Stressad lär den vara men det viktiga är att den får ett år till att bli sina 50 cm.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...