houssami Postat 18 september 2005 Dela Postat 18 september 2005 Hej...Min goby, en Valenciennea sexguttata, dog efter 4 dagar i karet. På sin andra dag var han aktiv och glad, vände på sanden allt vad han orkade, jag gick ut några timmar på eftermioddag och när jag kom hem på kvällen var han försvunnen och min Polyphillia sp var halv täckt med sand. Jag letade lite och såg att han satt i en grotta blan stenarna helt still. Han simmade aldrig ut under hela tredje dagen, på kvällen var han ute men han var slö och blind (tror jag) för han reagerade inte på ljus eller rörelse bara när något rörde vid han. Han dog dagen efter. Kan korallen har förgiftat fisken? Allt annat mår bra i karetr. Fiskar, räkor, sniglar och koraller. Nitrit, Nitrat och Amoniak=0. Ca=380.Finns det en förklaring? Bild på fisken finns här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7567&page=6&pp=15Tack på förhand Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
houssami Postat 18 september 2005 Författare Dela Postat 18 september 2005 ingen vet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 18 september 2005 Dela Postat 18 september 2005 Du kanske hade ett alldeles för nystartat kar som inte hade tillräckligt med djur och mat i sanden som den kunde tillgodogöra sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lulle79 Postat 18 september 2005 Dela Postat 18 september 2005 Satt gobyn fast när den var bland stenarna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 18 september 2005 Dela Postat 18 september 2005 jag tror många av sandvändarna lider lite av salarias-sjukan,"oförklarlig" död, vilket i slutänden troligen kan relateras till fångsmetoder.samtidigt så är det ju jäkligt svårt att se parasitangrepp,typ odinium på fiskar i den där färgen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lejonkungen Postat 19 september 2005 Dela Postat 19 september 2005 Du kanske hade ett alldeles för nystartat kar som inte hade tillräckligt med djur och mat i sanden som den kunde tillgodogöra sig.Utan mat i fyra dagar är nog inga problem men den kanske har svultit hos handlarn också. Nästa alla som jag sett hos handlare har sett magra ut. Vet inte om de har varit giftfångade eller att det funnits för lite mat/felaktig mat, fel storlek på sanden? Eller kanske att dom skall se magra ut Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest fishguard Postat 19 september 2005 Dela Postat 19 september 2005 synd att den dog....man ska vara mycket noga med att ta reda hur försäljaren får tag på fisken.......fråga andra vad dom har för erfarenheter av en viss återförsäljare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikaelhede Postat 19 september 2005 Dela Postat 19 september 2005 Köpte en exakt lika dan fisk och den dog också efter några dagar med samma syntom,Tyvärr så tog den med två damseller in i döden./Daniel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
metcrue Postat 19 september 2005 Dela Postat 19 september 2005 jag tror många av sandvändarna lider lite av salarias-sjukan,"oförklarlig" död, vilket i slutänden troligen kan relateras till fångsmetoder.samtidigt så är det ju jäkligt svårt att se parasitangrepp,typ odinium på fiskar i den där färgenTror också att sandvändare kan lida av denna "sjukdom", fångstmetod och tillgång till föda i karet. Jag hadde en fin sandvändare som hoppade över kanten, men den åt i alla fall artemia och tuggade alger på stenen. Kommer inte i håg vad den heter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
houssami Postat 19 september 2005 Författare Dela Postat 19 september 2005 tack för alla som svaradeFisken satt inte fast bland stenarna och jag håller med om att utsluta svällt. Förgiftning låter troligt, kan det vara korallen som gjorde det eller är det också utslutet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasken Postat 18 februari 2006 Dela Postat 18 februari 2006 vissa sorter av gobys skall gå i par annars dör de av sorg har jag hört av andra glada entusiaster+ att jag upplevde det själv med ett par jag köpte där den ena dog efter att min pallet bet ihjäl honom 3 dar senare dog den andra desutom har handlarn oxå problem med vissa gobys, de beställer 20 och typ 4 överlever vet inte om det betyder nått men det är min erfarenhet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dez3d Postat 19 februari 2006 Dela Postat 19 februari 2006 Kan det ha varit p.g.a för stora sandkorn som fastnat i gälarna? Har hört detta någonstans. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hanss0n Postat 19 februari 2006 Dela Postat 19 februari 2006 har också hört det i nån tråd tidigare.... kanb mycket väl vara en sådan sak...eftersom den var pigg dagen innan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 19 februari 2006 Dela Postat 19 februari 2006 Mina två jag köpte försvann in bland stenarna direkt efter de kom in i karet. Frun såg den ena dagen efter sedan var de borte. Trodde de var döda men efter rätt så exakt ett halvår överaskade de mig med att titta fram Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 13 april 2008 Dela Postat 13 april 2008 lite gammal tråd, men har haft min i 2 månader nu utan problem, han äter allt som serveras och bökar sanden konstant. köpte den samtidigt som en salarias ,men salariasen strök med efter 2 veckor så nått konstigt är det med dem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.