Gå till innehåll

Min goby dog, kan någon förklara?


houssami

Rekommenderade inlägg

Hej...

Min goby, en Valenciennea sexguttata, dog efter 4 dagar i karet. På sin andra dag var han aktiv och glad, vände på sanden allt vad han orkade, jag gick ut några timmar på eftermioddag och när jag kom hem på kvällen var han försvunnen och min Polyphillia sp var halv täckt med sand. Jag letade lite och såg att han satt i en grotta blan stenarna helt still. Han simmade aldrig ut under hela tredje dagen, på kvällen var han ute men han var slö och blind (tror jag) för han reagerade inte på ljus eller rörelse bara när något rörde vid han. Han dog dagen efter. Kan korallen har förgiftat fisken? Allt annat mår bra i karetr. Fiskar, räkor, sniglar och koraller. Nitrit, Nitrat och Amoniak=0. Ca=380.

Finns det en förklaring?

Bild på fisken finns här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7567&page=6&pp=15

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske hade ett alldeles för nystartat kar som inte hade tillräckligt med djur och mat i sanden som den kunde tillgodogöra sig.

Utan mat i fyra dagar är nog inga problem men den kanske har svultit hos handlarn också. Nästa alla som jag sett hos handlare har sett magra ut. Vet inte om de har varit giftfångade eller att det funnits för lite mat/felaktig mat, fel storlek på sanden? Eller kanske att dom skall se magra ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest fishguard

synd att den dog....man ska vara mycket noga med att ta reda hur försäljaren får tag på fisken.......fråga andra vad dom har för erfarenheter av en viss återförsäljare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror många av sandvändarna lider lite av salarias-sjukan,"oförklarlig" död, vilket i slutänden troligen kan relateras till fångsmetoder.

samtidigt så är det ju jäkligt svårt att se parasitangrepp,typ odinium på fiskar i den där färgen

Tror också att sandvändare kan lida av denna "sjukdom", fångstmetod och tillgång till föda i karet. Jag hadde en fin sandvändare som hoppade över kanten, men den åt i alla fall artemia och tuggade alger på stenen. Kommer inte i håg vad den heter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

vissa sorter av gobys skall gå i par annars dör de av sorg har jag hört av andra glada entusiaster+ att jag upplevde det själv med ett par jag köpte där den ena dog efter att min pallet bet ihjäl honom 3 dar senare dog den andra desutom har handlarn oxå problem med vissa gobys, de beställer 20 och typ 4 överlever vet inte om det betyder nått men det är min erfarenhet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

lite gammal tråd, men har haft min i 2 månader nu utan problem, han äter allt som serveras och bökar sanden konstant. köpte den samtidigt som en salarias ,men salariasen strök med efter 2 veckor så nått konstigt är det med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...