Gå till innehåll

Phosphate test- Kran - Osmos - Kar


Pasaputte

Rekommenderade inlägg

Hej

idag tittade jag på Newyorksteelo Youtube

Han utförde Phosphate test på vatten från tre olika referenser , hans kran vatten hade mycket phosphat färgen var mörk grön.

detta inspirerade mig och jag gjorde en likadant test.

jag gjorde tested 2 gånger för att vara säkert att jag har ej gjort fel och på båda gångerna får jag samma resultat.

Test : kommunal vattenn Göteborg, Västra Frölunda , Test Salifert Phosphate köpt nyligen

Bilden säger allt .

post-7293-14468932893646_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos är tyvärr ingen garanti för att inte få in kloramin - en tesked askorbinsyra per 100 liter gör dock susen.

MVH Lasse

Hm, upplever lite analkande problem i mitt kar nu igen, hade även problem förra våren- sommaren och tycker nästan problem förvärrats efter senaste vattenbytena i år.... Märker inget på fisken (än) men korallerna tappar färg o lyster samt en del vävnadsdöd, kan klor el kloramin vara boven? Kan vattenverken av någon anledning öka/doseringen av dessa på vårkanten? Kanske läga att använda lite askorbinsyra innan saltet blandas och i top-off vattnet?

Edit: Använder osmos alltid

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag sätter in ca 1 tesked till min vattenbehållare för påfyllning (20 liter) och samma mängd till varje 20 liters hink när jag blandar salt.

MVH Lasse

Finns det några nackdelar med detta? Sänker inte detta t.ex. PH-värdet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Askorbinsyra används för att ta bort aktivt klor, framförallt kloramin. Speciellt användbart om man använder kranvatten men eftersom RO membranet släpper igenom en viss mängd kloramin så kan det vara motiverat även om man kör med RO filtrering. Speciellt om man vet att kommunen klorerar hårt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...