Pasaputte Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Hej idag tittade jag på Newyorksteelo Youtube Han utförde Phosphate test på vatten från tre olika referenser , hans kran vatten hade mycket phosphat färgen var mörk grön.detta inspirerade mig och jag gjorde en likadant test.jag gjorde tested 2 gånger för att vara säkert att jag har ej gjort fel och på båda gångerna får jag samma resultat. Test : kommunal vattenn Göteborg, Västra Frölunda , Test Salifert Phosphate köpt nyligenBilden säger allt . Citera
Laggeman Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Kunde du inte fått fram värdet via kommunens hemsida?Har du tänkt mäta fler parametrar enligt denna modellen? Citera
Pasaputte Postat 10 mars 2014 Författare Postat 10 mars 2014 vet ej om men får värdet från kommunen , värt att ringa dem imorgon.imorgon ska testa Nitrat, nitrite ... MVH Citera
Pasaputte Postat 11 mars 2014 Författare Postat 11 mars 2014 Tack Lasse är det säkert att dessa siffror stämmer när vattnet rör sig bland alla rör tills den når kranen , samlar den lite extra på vägen ?MVH Citera
Lasse Postat 11 mars 2014 Postat 11 mars 2014 Koppar kan komma till och kloramin men det finns en tabell med mätningar från konsumenternas kranar också. Fosfor och annat kommer inte till mer.MVH Lasse Citera
Manks Postat 11 mars 2014 Postat 11 mars 2014 Jag bor i gammalt hus (60-talet) plus att de jobbat med fjärrvärmen/vatten mm utanför då det byggs lite runt om. Jag tycker osmosen är en trevlig försäkring mot skit som släpper. Citera
Pasaputte Postat 11 mars 2014 Författare Postat 11 mars 2014 Tack Lasse/Torsten Osmos är en bra försäkring ,Koppar och klorin vill men inte ha i karet.MVH Citera
Lasse Postat 11 mars 2014 Postat 11 mars 2014 Osmos är tyvärr ingen garanti för att inte få in kloramin - en tesked askorbinsyra per 100 liter gör dock susen.MVH Lasse Citera
MattiasN Postat 12 mars 2014 Postat 12 mars 2014 Osmos är tyvärr ingen garanti för att inte få in kloramin - en tesked askorbinsyra per 100 liter gör dock susen.MVH LasseHm, upplever lite analkande problem i mitt kar nu igen, hade även problem förra våren- sommaren och tycker nästan problem förvärrats efter senaste vattenbytena i år.... Märker inget på fisken (än) men korallerna tappar färg o lyster samt en del vävnadsdöd, kan klor el kloramin vara boven? Kan vattenverken av någon anledning öka/doseringen av dessa på vårkanten? Kanske läga att använda lite askorbinsyra innan saltet blandas och i top-off vattnet?Edit: Använder osmos alltidSkickat från min GT-I9210 via Tapatalk Citera
Lasse Postat 12 mars 2014 Postat 12 mars 2014 Vår och höst - oftast ökat organiskt material om man har en ytvattentäkt - mer organiskt material - mer kloramin. Testa med C-vitamin (askorbinsyra)MVH Lasse Citera
Pasaputte Postat 15 mars 2014 Författare Postat 15 mars 2014 LasseHur men tillsätter askorbinsyra ? Eller hur gör men, frugan har en påse men jag är ej säkert hur ska eller med vad ska jag blandaMvhPatrickSent from my iPad using Tapatalk Citera
Lasse Postat 15 mars 2014 Postat 15 mars 2014 Jag sätter in ca 1 tesked till min vattenbehållare för påfyllning (20 liter) och samma mängd till varje 20 liters hink när jag blandar salt.MVH Lasse Citera
Pasaputte Postat 16 mars 2014 Författare Postat 16 mars 2014 Tack Lasse Det kommer jag börja med Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
msen Postat 2 maj 2014 Postat 2 maj 2014 Jag sätter in ca 1 tesked till min vattenbehållare för påfyllning (20 liter) och samma mängd till varje 20 liters hink när jag blandar salt.MVH LasseFinns det några nackdelar med detta? Sänker inte detta t.ex. PH-värdet? Citera
Lasse Postat 2 maj 2014 Postat 2 maj 2014 Om jag pinkar vid Vinga - ökar det urinhalten i Atlanten?MVH Lasse Citera
Pasaputte Postat 3 maj 2014 Författare Postat 3 maj 2014 Köpt en påse på Hemköp, det säljs bland kryddor , och det kostar inte mycket Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Lasse Postat 3 maj 2014 Postat 3 maj 2014 Billigt och billigt men 800 gram - 300 kronor - här Apoteket har också MVH Lasse Citera
Pasaputte Postat 3 maj 2014 Författare Postat 3 maj 2014 300Kr ja det är dyrt jag köpte en liten påse från hemköp , tror kostade 10kr men min påse kommer och bli dyrar än din i längden påsen inehåller inte mer än 35g eller nåt .MVH Citera
boman Postat 10 maj 2014 Postat 10 maj 2014 Fast det blir ju i så fall 200:- för 700g vilket är billigare än 300:- för 800g! Citera
msen Postat 11 maj 2014 Postat 11 maj 2014 Om jag pinkar vid Vinga - ökar det urinhalten i Atlanten?MVH LasseBeror nog lite på hur strömmarna går Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
boman Postat 13 maj 2014 Postat 13 maj 2014 Hej Lasse vad gör askorbinsyra för possitivt med akvariumvattnet? Samt vilka negativa resultat kan man få om man inte tillsätter det? samt hur vet jag om jag behöver det?Mvh Boman Citera
Lasse Postat 13 maj 2014 Postat 13 maj 2014 Askorbinsyra används för att ta bort aktivt klor, framförallt kloramin. Speciellt användbart om man använder kranvatten men eftersom RO membranet släpper igenom en viss mängd kloramin så kan det vara motiverat även om man kör med RO filtrering. Speciellt om man vet att kommunen klorerar hårt.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.