Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej

idag tittade jag på Newyorksteelo Youtube

Han utförde Phosphate test på vatten från tre olika referenser , hans kran vatten hade mycket phosphat färgen var mörk grön.

detta inspirerade mig och jag gjorde en likadant test.

jag gjorde tested 2 gånger för att vara säkert att jag har ej gjort fel och på båda gångerna får jag samma resultat.

Test : kommunal vattenn Göteborg, Västra Frölunda , Test Salifert Phosphate köpt nyligen

Bilden säger allt .

post-7293-14468932893646_thumb.jpg

Postat

Koppar kan komma till och kloramin men det finns en tabell med mätningar från konsumenternas kranar också. Fosfor och annat kommer inte till mer.

MVH Lasse

Postat

Jag bor i gammalt hus (60-talet) plus att de jobbat med fjärrvärmen/vatten mm utanför då det byggs lite runt om. Jag tycker osmosen är en trevlig försäkring mot skit som släpper.

Postat
Osmos är tyvärr ingen garanti för att inte få in kloramin - en tesked askorbinsyra per 100 liter gör dock susen.

MVH Lasse

Hm, upplever lite analkande problem i mitt kar nu igen, hade även problem förra våren- sommaren och tycker nästan problem förvärrats efter senaste vattenbytena i år.... Märker inget på fisken (än) men korallerna tappar färg o lyster samt en del vävnadsdöd, kan klor el kloramin vara boven? Kan vattenverken av någon anledning öka/doseringen av dessa på vårkanten? Kanske läga att använda lite askorbinsyra innan saltet blandas och i top-off vattnet?

Edit: Använder osmos alltid

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Postat

Vår och höst - oftast ökat organiskt material om man har en ytvattentäkt - mer organiskt material - mer kloramin. Testa med C-vitamin (askorbinsyra)

MVH Lasse

Postat

Lasse

Hur men tillsätter askorbinsyra ?

Eller hur gör men, frugan har en påse men jag är ej säkert hur ska eller med vad ska jag blanda

Mvh

Patrick

Sent from my iPad using Tapatalk

Postat

Jag sätter in ca 1 tesked till min vattenbehållare för påfyllning (20 liter) och samma mängd till varje 20 liters hink när jag blandar salt.

MVH Lasse

• 1 månad senare...
Postat
Jag sätter in ca 1 tesked till min vattenbehållare för påfyllning (20 liter) och samma mängd till varje 20 liters hink när jag blandar salt.

MVH Lasse

Finns det några nackdelar med detta? Sänker inte detta t.ex. PH-värdet?

Postat

300Kr ja det är dyrt jag köpte en liten påse från hemköp , tror kostade 10kr men min påse kommer och bli dyrar än din i längden

påsen inehåller inte mer än 35g eller nåt .

MVH

Postat
Om jag pinkar vid Vinga - ökar det urinhalten i Atlanten?

MVH Lasse

Beror nog lite på hur strömmarna går ;)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Postat

Hej Lasse vad gör askorbinsyra för possitivt med akvariumvattnet? Samt vilka negativa resultat kan man få om man inte tillsätter det? samt hur vet jag om jag behöver det?

Mvh Boman

Postat

Askorbinsyra används för att ta bort aktivt klor, framförallt kloramin. Speciellt användbart om man använder kranvatten men eftersom RO membranet släpper igenom en viss mängd kloramin så kan det vara motiverat även om man kör med RO filtrering. Speciellt om man vet att kommunen klorerar hårt.

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...