Gå till innehåll

Funderingar ytavrinning


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Ska beställa ett nytt kar och funderar lite på hur man bäst löser avrinningen. Målet är ju att den ska vara ljudlös, effektiv och helst synas så lite som möjligt. Har läst en massa om det och det ultimata verkar enligt många vara att köra coast to coast. Problemet med det är att jag vill ha en målad svart bakgrund och en balkong fastsilikonad på bakrutan blir nog svårt att få snyggt plus att utrymmet bakom karet kommet att bli begränsat.

Min plan just nu är att köra ett mellanting såhär:

post-7095-14468932917792_thumb.png

En 10x10x100cm stor balkong på insidan helt utan kam, genom att ta bort kammen borde jag väl kunna få samma effektivitet i avrinningen på halva längden? I balkongen tänkte jag köra ett beananimal system som på denna bilden.

images?q=tbn:ANd9GcS-Z-K5zlXomOC5wtMNV3-YZqn4OgFC4Ajm8M2grG-TVrFTf2k5RQ

Fast det är några saker jag funderar på med den här lösningen.

1. Avrinningen kommer att rymma 10 liter, vid ett flöde på 6000l/h kommer den att tömmas på sex sekunder. Är det tillräckligt stort eller är det för liten buffert? Känns som risken för sörplande är rätt stor?

2. Är 10cm tillräckligt djupt för att slippa virvlar och sörplande runt rören? Kommer att sluta som på bilden ovan med inloppet cirka 10mm ovanför botten på avrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte två glasskivor i 30grd lutning ut från baksidan så du får en spets mot dig. Ha detta som avrinning och du får gömt allt när kalkalgerna får bra fäste på baksidan. Rymmer mera vatten också och du kan borra och gömma rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte två glasskivor i 30grd lutning ut från baksidan så du får en spets mot dig. Ha detta som avrinning och du får gömt allt när kalkalgerna får bra fäste på baksidan. Rymmer mera vatten också och du kan borra och gömma rören.

Hänger inte med riktigt hur du menar? En vanlig avrinningsbox som vertikalt går ända ner till botten med kam i toppen? Det har jag idag och vill gå ifrån, gillar inte den konstruktionen. Svårt att hålla ren, hamnar alltid djur i den och för lite "kamyta".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska beställa ett nytt kar och funderar lite på hur man bäst löser avrinningen. Målet är ju att den ska vara ljudlös, effektiv och helst synas så lite som möjligt. Har läst en massa om det och det ultimata verkar enligt många vara att köra coast to coast. Problemet med det är att jag vill ha en målad svart bakgrund och en balkong fastsilikonad på bakrutan blir nog svårt att få snyggt plus att utrymmet bakom karet kommet att bli begränsat.

Min plan just nu är att köra ett mellanting såhär:

[ATTACH=CONFIG]112609[/ATTACH]

En 10x10x100cm stor balkong på insidan helt utan kam, genom att ta bort kammen borde jag väl kunna få samma effektivitet i avrinningen på halva längden? I balkongen tänkte jag köra ett beananimal system som på denna bilden.

images?q=tbn:ANd9GcS-Z-K5zlXomOC5wtMNV3-YZqn4OgFC4Ajm8M2grG-TVrFTf2k5RQ

Fast det är några saker jag funderar på med den här lösningen.

1. Avrinningen kommer att rymma 10 liter, vid ett flöde på 6000l/h kommer den att tömmas på sex sekunder. Är det tillräckligt stort eller är det för liten buffert? Känns som risken för sörplande är rätt stor?

2. Är 10cm tillräckligt djupt för att slippa virvlar och sörplande runt rören? Kommer att sluta som på bilden ovan med inloppet cirka 10mm ovanför botten på avrinningen.

Det första jag tänker på när jag ser bilden .. Varför göra så? Om du endå ska ha genomföringingarna på baksidan och dra rören som på bilden så kommer det ta lika mycket plats bakom akvariet som att göra en ordentlig Box bakom istället där du borrar boxen underifrån så att säga .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första jag tänker på när jag ser bilden .. Varför göra så? Om du endå ska ha genomföringingarna på baksidan och dra rören som på bilden så kommer det ta lika mycket plats bakom akvariet som att göra en ordentlig Box bakom istället där du borrar boxen underifrån så att säga .

Inte riktigt, boxen måste vara 8cm invändigt för att få plats med genomföringen, 10mm glas och silikonfogar så får man räkna 10cm. En vinkel och (avsågad) genomföring blir bara 6cm. Och problemet med att ha en svart bakgrund med en silikonfog kvarstår. Plus att jag måste ha baksidan lägre än front och sidor vilket innebär att jag inte kan ha vanlig eurobracing.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland får man bita i sura äpplet.. Missat o svara.. Sorry för det..

För att "se" så lite som möjligt så är ju en extern Box lämpligast.. Om man nu inte kan klä in den i bakgrunden..

Jag kör ju över hela min längd.. Har en dc6000 på steg 2 av 6 , o får inget skit på ytan ändå.. Så mitt förslag är att sänka bakrutan 5cm sätta en Box längs hela. Sen kommer det där med att du vill få till rätt "bakgrund" , men det borde gå att lösa..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Du kan även köra som i laggemans skiss, men göra som jag och bygga en låda på baksidan av akvariet där du sätter alla genomföringarna i. Så borrar du ett eller två stora hål bara bakom balkongen i akvariet som kopplar ihop lådan med rören och balkongen. Det har fungerar väldigt bra för mig. Men jag har den på kortsidan då men det borde gå lika bra ibak. Då kan du göra balkongen mycket snäv. Jag klädde in min med BTN slimline bakgrund och det blev kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...