Gå till innehåll

Nyfiken på muräna...


Vidofner

Rekommenderade inlägg

post-5397-14468932918633_thumb.jpg

Jag har ett tag nu varit väldigt sugen på att skaffa en muräna. Framförallt en av typen gul dvärgmuräna (Gymnothorax melatremus) och skulle vilja höra från folk som vet lite om just muränor. Har googlat en del själv men vore kul att höra från folk med riktig erfarenhet.

Mitt kar är på dryga 400 liter (120x60x60) så gissningsvis så vore det ganska oansvarigt att skaffa en annan typ av muräna, så som snowflake muränan (Echidna nebulosa) som jag egentligen gillar mer i utseende och vad jag läst på, beteende.

Några saker som gör mig osäker på att skaffa muräna är dock...

  1. Läser att man bör ha täckglas eller ordentligt förseglat runtom akvariet så den inte kan smita. Gäller detta alla muränor eller vad är er erfarenhet? Just nu har jag öppen topp till akvariet och ca 5-7 cm från ytan till kanten.
  2. Gymnothorax melatremus är vad jag läser en fiskätande muräna men att det vanligtvis inte är någon fara eftersom de flesta akvariefiskar är för stora för den. Vad kan man räkna som tillräckligt små egentligen? Kommer denna göra rent hus på mina anthias, clowner och mandarin tex?
  3. Som jag förstår det så är muränor generellt fredliga men för eller senare vill man väl fästa en korall i närheten av dess grotta. Bör man köpa ringbrynjehandskar till detta då eller? ;)
  4. Dem bajsar ju betydligt större mängder än vanliga fiskar. Kan man glömma att hålla acroporor samtidigt som muränor?

Kom gärna med alla typer av synpunkter. Om ni tycker att jag bara ska glömma att hålla en muräna så säg gärna det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har praktisk erfarenhet av stjärnmuräna/snowflake. Jag hade min i ett 375 liters akvarium utan någon speciell teknik. Hade skummare, värmare och cirk pumpar. Inredning (grottor) och enkla koraller. Övriga djur var picasso tryckare. Hade också caulerpa taxifolia. Muränan var verkligen flyktbenägen, använde täckglas och fick sätta plastbitar med hål i för att dra ut elsladdarna från pumpar efterssom muränan som sagt var flyktbenägen. Den var nattaktiv och hade valt en grotta som den huserade i. Matningen skötte jag med en plastpinne med "klodel" då den var mycket aktiv (vild) när den skulle äta.

Jag gjorde det enkelt för mig gällande att kombinera muräna med andra fiskar. Vissa fiskarter skyddar sig med slemskikt för att inte sprida lukt. Vet inte om så är fallet i ett akvarium. Allt muränan får in i munnen lär den försöka äta men det är min erfarenhet. Vattenkvaliten var knepig att upprätthålla men det går kanske att upprätthålla med bra teknik och frekventa vattenbyten. Upplevde inte att muränan välte stenar och koraller utan rörde sig smidigt nattetid då den jagade. Hur som helst en väldigt intressant muräna att hålla.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykaren...Väldigt snyggt! Precis min mening med rätt teknik verkar det fungera. Funderar på om det går att skona fiskar genom att hålla muränan mätt? Vad jag egentligen menade med att "äta allt som får plats i munnen" avser egentligen allt muränen kan bita/få tag på. Resten löser muränan genom att rotera/vrida sönder matstycken. Min gjorde det när jag matade med hela döda räkor, bet och vred sönder skalet på räkan. Väldigt fint akvarium du visade Dykaren, mycket intressanta djur muränor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg det här karet på Youtube igår. Massor av "fel" där men det ser ju ut att funka utmärkt ändå. Ett riktigt fräckt och annorlunda kär.

Dormero Rotes Ross Reef Aquarium June 2013: http://youtu.be/VQgIIZfvO14

Wow vilket kar! Frågan är vad som skulle krävas för att hålla känsliga koraller tillsammans med en muräna. Jag gör 20% vattenbyte var annan vecka och har en AquaC EV 180 skummare vilket är en normalstor skummare för mitt 400 liters. Skulle man behöva överdimensionera skummaren och göra mer vattenbyten för att få ihop det tro? Eller kan det funka med det jag gör nu om man just väljer en golden dwarf muräna? Dem blir ju trots allt bara 25-30cm så man kan ju tycka att dem inte borde kunna producera så extremt mkt bajs, eller? Kroppsmassan på dem måste väl vara jämförbar med imperator eller fisk i liknande storlek.

Ska jag skaffa en så vill jag inte behöva anpassa mina rengöringsrutiner i stor utsträckning då sånt är jobbigt nog i lägenhet

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Du verkar ha bra utrustning och precis som du nämner kan man jämföra belastningen från muränan med en större fisk. Du har dessutom rutinen redan gällande matning och underhållsrutiner. Problemet som jag ser det är övriga djur t.ex. räkor, eremiter, krabbor, mindre fiskar m.m. Jag tycker du har koll på läget och jag tror att det är genomförbart :) Med tillförsikt och planering, absolut. Häftig muräna du hittat! Lycka till om du gör slag i saken :)

Ändrat av Andreas_Lindholm
Upprepning i text
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Du verkar ha bra utrustning och precis som du nämner kan man jämföra belastningen från muränan med en större fisk. Du har dessutom rutinen redan gällande matning och underhållsrutiner. Problemet som jag ser det är övriga djur t.ex. räkor, eremiter, krabbor, mindre fiskar m.m. Jag tycker du har koll på läget och jag tror att det är genomförbart :) Med tillförsikt och planering, absolut. Häftig muräna du hittat! Lycka till om du gör slag i saken :)

Räkor har jag inga och eremiter har jag hört att dem inte rör men skulle den göra det så är det ingen större förlust då jag har sån åtgång på eremiter som det är redan. Man skulle kunna tro att jag har en tryckarfisk eller en mantis men så är inte fallet.

Det är väl så fall min Smaragdkrabba som kan tänkas ryka men det kan jag nog leva med

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Skeletor eel, Echidna Xanthospilos i mitt 180-liters som fungerat fint!

Blir inte stor och verkar vara helt fisksäker. Både i mitt kar och i Keibos så har båda individerna inte rört varken fisk, eremiter eller räkor.

Jag håller ett stadigt nitrat på ~15. Kör då en MC500 skummare och 10% vattenbyten varje vecka. Borde ju gå att få ned värdet med kolkälla om man startar med det tycker jag.

I ett kar på 400 liter lär det inte vara ett särskilt stort problem om du inte trycker in hur mycket fisk som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Skeletor eel, Echidna Xanthospilos i mitt 180-liters som fungerat fint!

Blir inte stor och verkar vara helt fisksäker. Både i mitt kar och i Keibos så har båda individerna inte rört varken fisk, eremiter eller räkor.

Jag håller ett stadigt nitrat på ~15. Kör då en MC500 skummare och 10% vattenbyten varje vecka. Borde ju gå att få ned värdet med kolkälla om man startar med det tycker jag.

I ett kar på 400 liter lär det inte vara ett särskilt stort problem om du inte trycker in hur mycket fisk som helst.

Intressant! Är den rymningsbenägen? Hur har du löst den biten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...