Gå till innehåll

Räcker T8?


mikro

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har börjat fundera på att konvertera mitt skrivbordsakvarium (65 liter) på jobbet till ett litet nanokar. Har aldrig pysslat med saltvatten förrut men har provat på en hel del med vanliga akvarier och växtakvarier.

Det verkar som om rätt många kör T5 eller "kompakta lysrör" i sina nanokar. Jag har en ramp med 2x15 W T8 med reflektor. Skulle detta räcka eller behöver jag sätta in fler rör eller konvertera till T5?

Vad finns det för T8-rör som kan vara lämpliga att köra med i ett 65-liters?

Tusen tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

man brukar räkna ca 1w/L. i ditt fall är du på 30 och ska upp till minst 60.

dina T8:or duger gott, men du behöver komplettera med mer ljus, T8 eller T5 spelar inte så stor roll, bara du får så mycket "krut" som möjligt ner i tanken.

lämpligt ljus brukar vara 10.000K - 20.000K. så säg att du bör ha ca 15.000K för enkelhetens skull.

lämpliga rör är de som har 10.000K och där över.

komplettera dessa med blåa lysrör. 50/50 eller 2 blå + 10.000K.

nu mera så hittar man nästan uteslutande bara T5 till saltvattensakvarier. drakfisken.se säljer små T5:or för ca 100 kr/st.

blått ljus brukar heta coral, depp ocean eller actinic. dessa är likvärdiga med blåfärgade standardrör då de ger ljus på samma våglängder.

om du vill kan du även välja blåfärgade standardlysrör, tex osram 67 eller philips 18 eller 180.

som 10.000K rör kan du välja vad som, tex aquarelle eller aquastar.

lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer nog att börja med mina 2x15 W och sedan utöka efterhand som begäret växer : )

Hur länge bör man ha tänt till att börja med? Under den tiden som man bara kör med LS behöver man ha tänt någon längre period då eller är det bara algrisk då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...