Gå till innehåll

Kranvatten


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Jag använde kranvatten tills jag fick en riktig bredsida med fulalger..köpte osmos det vart inte bättre..med tiden vart jag av med fulalger förutom cyano..så nu kör jag kranen igen...fulalger håller sig borta...jag tror vi har väldigt bra akvarievatten i våra kranar..visst sklijer det vart man bor o så..men om man jämför med andra länder så kan de många ggr inte ens dricka det..sen kanske osmos gör sig bra i extrema sps burkar vad vet jag..men hur många har sådana?tycker det är konstigt att sps proffsen sätter standard typ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ytterst lite trådalger i en vecka vilket min städpatrull tog hand om. Sedan dess inga nya alger. Två cyanoblommningar fram till nu, varav den första var besvärlig, den andra blommningen angrep jag på ett annat sätt och den blev mindre besvärlig. Har däremot gula, röda och svagt lilafärgade svampar som verkar trivas.

Näringsämnen begränsar jag på flera sätt men funderar mest på metaller och anrikning på sikt. Jag bor i Norrköping och jag kikade på en publikation gällande vattenkvalite och det såg ok ut. Nu är detta några månader tillbaka och det skiftar säkert med årstiden.

Hagbard tack för delad erfarenhet gällande ditt akvarium.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker det är konstigt att sps proffsen sätter standard typ

SPS proffsen sätter väl ingen standard. Det är väl upp till var och en hur man vill köra och det beror väl lite på vad man har i burken? Har man koraller för 20 tusen är det väl smart att köra osmos för att kunna skydda sig mot taskiga vattenvärden, exempelvis om det varit strul med ledningsnätet. En del kör det för att dom har såpass dålig vattenvärden att det blir omöjligt annars, typ folk med egen brunn. Andra har klockrena värden och hoppar osmos.

Det finns många bra exempel på folk som inte kör osmos. Lasse exempelvis har väl inte kört osmos på flera år och han har ju riktigt fina burkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

absolut..var och en gör som den vill..som du säger vill man ha hängslen o livrem om man satsat stort..ang sätta standard är det kanske lätt hänt för en oerfaren att göra det svårare en det är?med det "kravet" för tipsen är ju alltid osmos! inget fel i det..jag talar bara för mig själv o mina kranar med facit i hand så var det bortkastade pengar för mig att köpa osmos som jag aldrig mer kommer att använda..reserverar mg dock om jag köper sps för 20 tusen hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hallå! Är det bara Jag, Hagbard och ev Lasse som använder vatten direkt från kranen? :ler:

Säkert fler.

För länge sedan gjorde jag också det men sedan slog jag till på en dyr osmos som jag slantade 2900 för och den gav ca 30 liter dygnet.

Mina tankar är att mitt akvarium ska vara stabilt och funka i många år utan problem därför är det osmos för mig.

Andreas varför kör du utan?

Lasse förstår jag för han har nyss fyllt år och tycker säkert att det är för modernt.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salar. Jag började utan osmos men hade tänkt köpa en osmosanläggning efter att ha läst om syftet med osmos. Nu har akvariet fungerat bra en längre tid (å ja några månader i alla fall) och ser inga kopplingar (i mitt fall) mellan kranvatten-gröna trådalger-cyanobakterier t.ex. Däremot funderar jag på anrikning av metaller, ackumulering och skadeverkningar på längre sikt. Därav frågan. Jag fastslår ingenting utan är nyfiken bara :)

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det exakt du inte förstår? nej jag talar inte i gåtor..oerhört provocerad över detta..men det kanske var meningen?fattar ingenting!

Du behöver absolut inte känna dig provocerad.

ibland fattar inte jag heller någonting.

själv kör jag med osmos, vet då att jag i allafall minskar på riskerna för krångel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt Göteborgsvatten direkt från kran sedan 2006 och jag har haft precis samma typer av problem som de som använder RO-vatten så jag dömmer inte ut RO vatten som helt värdelöst :)

Skämt åsido - det man behöver vara orolig för på de flesta ställen är koppar och kloramin - kloramin är ett problem även när man kör RO. På sista tiden har jag konsekvent använt ett sätt för att säkra kranvattnet från eventuell koppar och kloramin. Jag tillsätter Easy Life preparat med lera i mina hinkar och top off behållare, låter det stå en dag - sedan dekanterar jag över det i hinkar med uppvägt salt rätt så snabbt. Jag får då på så sätt snabbt upp vattenmängden och får inte någon risk för fällning. Förut har jag använt duschen för att blanda.

Man måste dock veta om ungefär vad man har för vatten i kranen - det kan man kolla med vattenverket. Parametrar som kan ställa till det är kalcium och nitrat - fosfat är inget problem i svenskt dricksvatten. (förutom då koppar och klor - klor tillsätts av vattenverket och kopparen fälls ut lokalt i fastigheten). Jag använder alltid normalsaltet - det utan förhöjda värden. Jag har inget misstänkt fall av att mitt vatten varit boven när något hänt. jag har haft både gröna håralger och cyano i början (under första året) - cyanon är borta helt sen några år och de håriga algerna finns på speciella platser - där de får sitta och så tas de väck när de blir för mycket av det goda.

Edit - Nu kör jag konsekvent med vattenbyte ca 20 till 40 % var fjortonde dag så att eventuell upplagring av oönskade ämnen kommer att anta ett närmevärde med tiden - vattenbytena blir mer och mer viktiga för mig alltefter erfarenheten växer och jag känner mig själv så väl att jag vet att om jag skulle krångla till det med RO så skulle jag inte sköta den delen lika bra - och råka in i problem på grund av det.

MVH Lasse

PS - jag vet en hel del akvarium som i det tysta drivs med kranvatten - fanns ett mycket hyllat kar upp i dina trakter Andreas som aldrig hade sett en RO behållare på vykort ens. Nerlagt nu men det berodde inte på vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salar. Jag började utan osmos men hade tänkt köpa en osmosanläggning efter att ha läst om syftet med osmos. Nu har akvariet fungerat bra en längre tid (å ja några månader i alla fall) och ser inga kopplingar (i mitt fall) mellan kranvatten-gröna trådalger-cyanobakterier t.ex. Däremot funderar jag på anrikning av metaller, ackumulering och skadeverkningar på längre sikt. Därav frågan. Jag fastslår ingenting utan är nyfiken bara :)

Med vänlig hälsning, ante

Trådalger och annat grönt ser jag inte som några problem men av egen erfarenhet är att när karet har +5 år så kan det bli problem utan osmos.

Kan kanske bero på vart man bor och vilken vattenkvalitet som man får i rören.

Men när det dyker upp div röda och bruna alger på stenen som klart vinner över kalkalger då har man förmodligen något som har ackumulerat sig i karet.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...