Gå till innehåll

Nybörjare vill ha hjälp och tips i startas


Jmaurach

Rekommenderade inlägg

Hejsan gott folk.

Som rubriken lyder är jag helt grön på saltvatten men hållt på med sötvatten länge.

Finns hör nån vänlig själ som vill hjälpa mej och tipsa på att komma igång. Jag har lite frågor jag tänkte rada upp.

1. Jag tänkte köra två 100liters med gemensam sump. Jag håller på att bygga nu och anledningen till så små är jag vill lära mej först. Blir det brinnande intresse får invånarna i de större flytta. :)

Är det en dum ide att börja så?

2. Teknik. Vad "behöver" jag? Vill inte samla på mej världens teknik nu utan mer det man måste ha. Teknik får utvecklas med vad jag lär mej, mitt behov, ekonomi osv.

sump har jag. Akvarier har. Som jag förstår är skummare, cirkulationspump, värmare, salt, levandesten, lyse ett måste. Vad rekommenderar ni?

Vilka skummare är bra och lagom till denna uppsats.

Hur mycket cirkulation krävs?

Vill ha mjuka koraller i ett, hårda i ett, vad ska man ha för belysning, hur räknar man ljus till saltvatten? Ska jag satsa på t5, mh, led eller kombinera?

alla tips välkomna.

Med vänlig hälsning, Jim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du ska ha två hundraliters med gemensam sump skulle jag säga kör på ett större i stället, runt 250-300 liter och en sump. Stor vattenvolym, stabilare värden. två 100-liters med sump skulle jag själv skaffa om jag skulle ha lite speciella djur som kanske inte är kompatibla, exempelvis mantisräka eller något liknande.

Om du ska "testa på det" för att se omd et är något skulle jag kanske inte borra och pula med sump det första utan skaffa ett allt-i-ett akvarium som är begagnat fungerar och är beprövat med ett stabilt andrahands//3ehandsvärde om du vill avyttra det.

med andra ord ett red sea max 130. Inbyggd sump, allt du behöver för att dra igång och ofta för en peng runt 2.5-5 tusen med allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att se till att läsa på ordentligt innan och att börja försiktigt. Förvänta dig inte att hålla hårda koraller fören du vant in dig med allt.

Som Manks skriver så är det bättre att köra ett större kar än flera små om du nu inte ska köra med djur som inte är kompatibla dvs.

Skummare bör du ha om du ska köra hårda koraller men det är inget krav. Du kan sköta närings exporten genom ordentliga vattenbyten istället men det är ju egentligen bara hållbart i ett litet kar.

Jag kör nu med LED ljus men skulle jag ha pengar så skulle jag istället byta till en kombination av LED och t5. LED är ju en dyr engångskostnad men spar ju rejält på det rörliga kostnaderna. Du kan ju köra metallhalogen också vilket är billigare men drar väldigt mycket el och man riskerar att värma upp vattnet för mycket på sommarhalvåret.

En bra nybörjarbok är daniel knopps bok: http://www.tritonakvarium.se/korallrevsakvaristik-for-nyborjare/2944-0

Denna må vara ganska utdaterad men går igenom grunderna som fortfarande stämmer.

Teknik du måste/bör ha:

  • Ljusramp
  • Cirkulationspumpar
  • Returpump
  • Skummare (inget måste)
  • Doppvärmare
  • En enkel pump för att cirkulera vatten vid vattenbyten. Kan även vara bra till andra saker

När det kommer till doppvärmare så är det ju inte säkert att du behöver det till akvariet då din ljusramp och pumpar kanske är tillräckligt med värme för ditt kar men doppvärmare är fortfarande bra att ha för att tex värma upp vattnet när du ska göra vattenbyte så att du inte blandar i saltet i för kallt vatten för då får du utfällningar av saltet. Även när du fyller upp akvariet för första gången så kan det vara bra att ha en doppvärmare, annars får du vänta en evighet innan du kan hälla i saltet.

Teknik som kan vara bra att ha eller som behövs i framtiden kanske

  • Reaktor (För t.ex. aktivt kol, fosfat remover eller biopellets ifall du använder det. Går även att skippa reaktor och köra dessa saker i en filterstrumpa men du får bättre effekt med en reaktor)
  • Doserpump (Ska du hålla hårda koraller så är det ju A och O att ha stabila värden och då kan det lätt bli för jobbigt att hålla på dosera magnesium, kalcium och KH manuellt och kan därför vara skönt med en doserpump)

Tester du bör ha

  • Kalcium
  • Magnesium
  • Karbon Hårdhet (KH)
  • pH
  • Nitrit
  • Nitrat
  • Fosfat

Beroende på vad du ska hålla i akvariet så klart. Mjuka koraller är rätt tåliga och klarar av sämre och svajigare värden men i början så kommer KH och Magnesium vara de värdena som förbrukast fortast. Nitrit kommer du bara se i början om du inte gjort något väldigt galet och när nitriten gått ner till noll så kan det vara dax att introducera de första djuren. Nitrat och fosfat är de näringsämnena du bör ha koll på i ditt mer mogna kar.

Kalcium kommer troligtvis inte behöva testas fören efter ett halvår eller något när du faktiskt börjar få lite tillväxt av korallerna. Mina rekommendation är att köra salifert för alla tester utom fosfat där jag istället rekommenderar Hannah Checker. Hannah Checker är betydlig dyrare men ger mer exakta läsningar. Kör du saliferts test så är det mer en indikation på när du redan har för höga värden eller inte.

Förutom dessa tester så bör du ju också ha en termometer samt något att mäta salt med. Jag rekommenderar en refraktometer för att mäta saltet. Lite dyrare men betydligt mer korrekt.

Du skulle kunna klara dig utan dessa test ifall du gör stora vattenbyten ofta men det är sällan hållbart i längden och det kan fortfarande vara bra att testa dessa saker när saker och ting börjar gå på röven.

Ändrat av Vidofner
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte varför du vill börja med 2 kar (ett i inkörningsfas är stressigt nog) man kan ofta ha både mjuka och hårda koraller i samma akvarium vissa trivs sämre med det beroende på hur giftiga de är, men finns ändå en hel del som funkar utgå efter stenkorallernas behov bara så kommer mjukisarna trivas de med. Fast de kan ju bli riktigt coolt me 2 lika dana kar teknikmessigt brevid varann med liknande placering av stenen men med helt olika invånare.

Jag har flera kar igång (ett startades för att ja fick en liten mantis med stenen :) o de 3e för att vissa fiskar inte gillade varann men ja gilla båda sorterna...) Jag lärde mig väldigt mycket av mitt första kar (hade läst på o planerat i flera år o de dök ändå upp en del saker ja inte hade 100 koll på) men mina andra kar har faktiskt inte lärt mig mycket nytt o då är de ändå rätt olika, när man kommit så långt och karen funkar som de ska att de blir mer rutinsköttsel på karen gör de inte så stor skillnad om du har ett akvarie eller flera, men det är stressigt nog o starta ett i taget, eller när flera saker börjar krångla samtidigt ä de inte så kul o ha flera kar (en olycka kommer aldrig ensam).

Du gör ju som du vill men jag råder dig till att antingen starta ett mindre kar (om salt inte va nått för dig har du ju inte plöjt ner för mycket kapital i det och små kar kan vara precis lika vackra) eller ett som är så stort som möjligt (de flesta som börjar med små kar växer bara ur det, och större kar har man ju lite mer valmöjligheter i).

Kan inte hålla med Manks om att ett red sea max skulle va nått o börja med bara för att ja anser att antingen har man en riktig sump eller ingen alls, en inbygd sump tar antingen bara upp en stor yta eller är för trång o begränsande i valet av bättre teknik än den som följer med. Det finns ju begagnade med riktig sump om man vill ha begagnat, se bara till att det som följer med kommer passa dina behov (annars har man snart en låda med onödiga saker).

Vad gäller det du bör skaffa i teknikväg tycker ja Vidofner fått med allt utom möjligen ett RO men det beror på hur vattenkvalitén är vissa klarar även sps:er utan och andra kan inte klara sig alls utan får bara enorma algproblem. Försök att satsa på enkel teknik men av bättre kvalité annars blir de bara (allafall om man är som jag) ändå efter en tid vill byta pumpen som går varmt eller låter lite mycket o då blir de pengarna man tänkte spara bara bortkastade ändå.

Om man skippar sump behövs egentligen bara cirkulationspumpar, ljusramp valfritt en skummare och kanske en doppvärmare, så det är det billigaste man kan komma undan med i saltvatten men då blir man också tvungen o se all teknik hela tiden o då vill man välja nått snyggt... som ofta kostar mer ;)

Jag kanske bara förvirrat dig ännu mer men det finns ingen "rätt väg" när de kommer till saltvatten hur du än gör säger nån att du borde göra så istället -diskussion- bara för alla har så olika inriktning o mål med sina kar o väljer olika metoder, de ä bara o läsa olika argument o sen testa de man tycker låter vettigt. Tror de enda alla är enade över är att de lagt ner mer än de räknat med från början på den här hobbyn :smiley20: (o 99% vill inte räkna på det heller).

Men grattis till besluttet o starta de finns många som inte vågar, det är faktiskt värt det o inte svårare än man gör det till, det finns allt från enkla saker som skulle klarar allt o sen finns det sånt som är extremt svårt att få att överleva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt fina svar. Jag tackar och bugar och känner mej något klokare. :)

anledningen en till att jag vill starta två kar är att jag har två likadana på ställning över med sump som bara står. Det blir alltså samma vatten som cirkulerar i de båda Karen. Totalt cirka 260 liter. ( varför starta bara ett när allt är färdigt för två med gemensam sump?) plus stabilare vatten än bara ett...

Ljuset har jag förstått är viktigt, hur mycket behöver jag per kar.

Med vänlig hälsning, Jim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Intressant ide med 2 akvarier och 1 sump! Utöver bra tips gällande kunskap och teknik, gör en sökning på nätet. Finns mycke

info gällande dina funderingar :) Nu gör jag en tankevurpa kanske. Men är det inte svårt att möta de olika kraven som mjukkoraller och stenkoraller har med 2st separata system vilka delar en sump? Hur hanterar jag sjukdomar, parasiter, algproblematik m.m? Intressant hur som helst. Cool ide. Lycka till!

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...