Gå till innehåll

Anemon i pumpen - ska jag vara bekymrad?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Nu har edt hänt, det man inte trodde skulle hända, men hände ändå. En halvstor bubble-tip anemon har trasats sönder till partiklar av en pump. Naturligtvis ska jag fixa pumpskydd mm mm, men jag är mer bekymrad över vattnet.

Nu är det kväll, och detta hände i morse (enligt min fru som tittade på men inte ringde mig på jobbet). Vattnet är tydligt mjölkaktigt, dock verkar allting leva som vanligt. Jag har omedelbart börjat bereda mer vatten för vattenbyte, men osmosen är inte den snabbaste. Jag vill heller inte ha i kranvatten i akvariet i ren desperation, eftersom jag bara kört med osmosvatten från första början.

Jag undrar om faran är över nu, eftersom allt (som jag ser) lever efter 12 timmar? Eller är faran för fisk/koralldöd fortfarande stor?

Mina värden just nu är:

Temp: 25,1

Salt: 1,0235

NH4: 0,25

NH2: 0,025

NH3 0,2

PO4: 0

KH: 8,5

PH: 8,0

Faran över?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att dina NH4 och NH2 värden kommer att öka betydligt mer när kvarlevorna börjar ruttna (självklart i förhållande till hur stor den var och ditt kars storlek). När min ganska stora BTA dog (ett mindre våldsamt död) såg sköt värden upp rejällt efter en dag, tills jag tog upp resterna och gjorde ett rejält vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittar inga rester efter anemonen, annat än de som fanns inne i pumphuset. Om det bara är finfördelade partiklar i vattnet, kan dessa ruttna då? Hjälper det om jag slamsuger stenar och botten varje gång jag gör vattenbyte för att få med mig så mycket partiklar som möjligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt tråkigt det som har hänt...

Inte för att vara hård men fattar inte varför folk köper anemoner utan att ha skydd för pumparna, kan ju inte vara någon som läser på detta forumet som kan ha missat att det händer att anemoner trasas sönder i pumpar...

Men det kan nog vara bra att byta en del vatten och köra med aktivtkol, håll koll på värdena. Tar ett tag innan mosadanemon blir nitrit och nitrat.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå,

Vattnet är mycket klarare, nästa helt klart, och alla fiskar och koraller mår som vanligt. Jag var förbi den lokala affären i Bromma och köpte aktivt kol som jag nu lagt i sumpen (jag köpte dessutom ett extra pumpskydd av skumgummi...). Skummaren har fått gå på extrafart också. Mätvärdena är bra. NH4 ligger kvar på 0,25 och NH2 är nere på 0 igen, där det alltid brukar vara. Peppar, peppar, men kanske är den biologiska kapaciteten i 100 kg LS så stor att den klarar att absorbera 1 mindre anemon (10 cm i diameter) i finfördelat format. Jag hittar fortfarande inga slamsor eller andra anemondelar som skulle kunna börja ruttna.

Min osmos fortsätter att göra vatten, men jag har den kopplad till en 25 l dunk och har hittills bara 50 l osmosvatten, så det blir inget större byte ändå om jag skulle byta vatten nu. Kanske jag kan hoppa över det? Slabbigt att byta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga: vad var det för pump som är skyldig till mordet? En tunze streamer?!

Nejdå,

Det var en gammal liten cirkpump som jag köpt begagnad. Jag tror knappast att den är kraftigare än 1000 l/h.

Även om nu allt makroliv verkar ha klarat sig, så kanske det ändå kan bli en alg- eller cyanobakterieexplosion om några dar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...