Gå till innehåll

MrJLundins korall-system


MrJLundin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Detta låter intressant.

Fortsätt nu o uppdatera detta

Ska göra mitt bästa ;)

Måste säga att det blir väldigt mycket lättare att hålla det uppdaterat via tapatalk och mobilbilder (tyvärr inte så snygga bilder). För det har man alltid till hands!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant odlingsstation! :D

Du har inte lust att beskriva den mer och ta mer kort på hur det fungerar? :)

Tack :)

Den är inte så avancerad som det kanske ser ut. Anledningen att jag gjorde såhär var för att kunna ha allt på samma ställe, och slippa ha flaskor och lampor stående överallt, med risk för att vältas. Men även för att ljuset ska reflekteras tillbaka till flaskorna. Tanken är att täcka hela insidan med aluminiumtejp för att ge bättre "reflektor".(om jag bara kan hitta min rullar)

Här ser man insidan, där har jag satt en vanlig lamphållare från en taklampa. I den sitter en 32w lågenergilampa. Jag valde den lampan pga hyfsat låg värme, men ändå bra kräm i den.

ba9edapu.jpg

Här är ovanifrån. Där har jag borrat hål för att värmen från lampan inte ska värma upp flaskorna för mycket. Jag valde även att ha flasktopparna ovanför locket så att det blir lättare att pilla med.

qusy9eny.jpg

Sen är det två hål i varje kork ett för luftslangen som står för cirkulationen och ett för att luften ska kunna komma ut samt för dosering av näring med pipett.

meqy2ugu.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde en lite miss märkte jag nu.. Läste på en amerikansk sida att de doserade 5ml näring i en 2 liters behållare.. Medan det stod på mikromarine's sida att man skulle dosera 0,5ml/liter.. Lyckades blanda ihop instruktionerna, så det blev 5ml på 2liter istället.. Så idag delade jag upp det i båda behållarna.. Så nu är det 4 liter igång :)

Får hoppas att detta inte blir något problem.

8y9ujujy.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jahopp, då var det ett tag sedan igen.. Men jag uppdaterar iaf! :D

Har väl gjort några små missar på vägen, men allt rullar på fint.

Jag fick hjälp av Rasmus Pedersen att göra lite mätningar (vilket jag inte gjort alls från att jag startade förutom salthalt)

PO4: 0,126 ppm

NO3: 1-2 ppm

KH: 5,4 dKH

Ca: 370 ppm

Mg: 1250 ppm

K: 365 ppm

Alla värden är väl snäppet åt fel håll, men inte helt åt h*vete iaf. Denna mätning gjordes innan "vattenbytesdagen", så det ska göras mätning efter VB någon dag med. För att se skillnaden.

Kommer nog börja köra med balling framöver, men det får nog vänta till efter sommaren. Så för tillfället så blir det större VB ist :)

Får bjuda på lite bilder med, så att det inte bara blir en massa text ;)

de7y7a7u.jpg

pu9ube9e.jpg

2eqyzy4u.jpg

asy8ahes.jpg

9agymene.jpg

yva4uqyp.jpg

eqare5ah.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde skriva det.. Men de mätningarna jag skrev där uppe är från ung. 2 veckor sedan.. Här har vi ett gjort idag, efter ett 10% byte igår men ungefär 3 byten sedan förra mätningen.

PO4: 0,089 ppm

NO3: 0,5 ppm

KH: 6,7 dKH

Mg: 1375 ppm

Ca: 415 ppm

K: 380 ppm

Salthalt: 1,0265

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det märks att korallerna börjar växa på nu, jag behöver byta ca 12 liter vatten 2-3 ggr i veckan för att värdena inte ska bli åt fanders. Dessutom så har jag behövt dosera nitrat pga att för mycket exporteras.

Så nu har jag gett efter och ska börja med balling. Det känns vettigt att börja lära sig hur det fungerar innan jag startar upp mitt stora kar framöver.

Så ballingsalter osv är inhandlat och idag kom doserpumpen jag beställde i söndags. Så på endast en arbetsvecka lyckades dom leverera denna från China, det är bra jobbat!

yge8u8u5.jpg

Jag köpte även till deras upphängningssats där det ingick hylla till pumpen och hållare till slangarna. Det kan nog bli bra detta!

pynydahe.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Semestern lyckades få ett tag även om mig, vilket gett mig tidsbrist för min kära hobby. Men nu är jag tillbaka på jobbet igen och de vardagliga rutinerna börjar infinna sig.

Så igår lyckades jag kalibrera och koppla in doserpumpen, vilket var förvånansvärt enkelt. Jag kalibrerade dock först med osmos-vatten och sedan med balling lösningen med olika resultat, vilket kan vara bra att veta.

Om det beror på pumpen eller mig låter jag vara osagt, men jag tänkte låta den gå i någon månad nu och sedan testa att kalibrera igen för att se om det blir skillnad.

Värdena ser sådär ut efter mitt slarv med vattenbyten.

Ca 420ppm

Mg 1320ppm

NO3 1ppm

KH 5,1 dKH

KH så litar jag inte helt på testen, men jag doserade manuellt lite extra natriumbikarbonat imorse. Men ska testa KH igen med referensvätskan ikväll.

5arenyre.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserar du luft?! ;) ser bra ut! Kul att fler hoppar på "jebaos doseringspumptåg" alltid bra med många åsikter :)

Sent from my IPhone

Man måste ju börja någonstans ;) Ja, det är bra med fler som man kan dela åsikter och tips med! Jag är nöjd än så länge, lätt att ställa in och ser snyggt ut. Mycket för pengarna! Nu ska vi bara se hur den är i det långa loppet! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Najs :D Är också intresserad av deras pump :) Kul o se va du tycker om den.

Hur gick det med phytoplanktonen? Såg ut o va en smidig lösning med den där hinken :)

Kul, ja det är ju klart den billigaste doseringspumpen pp marknaden. Den känns dessutom ganska vettig! Men vi får se hur bra den är i det långa loppet :)

Det går bra, får fram ca 2 liter per vecka. Men jag får inte upp det till den koncentrationen som jag vill. Vilket jag tror beror på belysningen. Jag kör med en lågenergilampa på 12w för tillfället, hade en starkare tidigare men det blev för varmt. Jag kommer nog att köra på en annan lösning framöver, funderar även på att koppla in odlingen till den fjärde doseringskanalen sedan.. Så jag syr på en ny lösning på odlingen, så vi får se när jag får tid till det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite kort avstämning hur allt går.

Har inte gjort något vattenbyte sedan jag satte i doserpumpen, igår fick jag dessa värden när jag mätte:

KH 6,1 dKH

NO3 lägre än 0,2ppm

Mg 1380

Ca 410

Jag slängde i lite Ca och KH buffer igår efter detta.

Det som förbryllar mig är att mitt nitrat är så lågt hela tiden.. Jag har till och med behövt dosera upp det, i min enfald så trodde jag att det skulle höjas nu när jag väntat med vattenbyte. Dock så ser LPSerna ganska nöjda ut ändå!

ynu2uqe6.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...