Gå till innehåll

Kalciumhydroxid?


nelson

Rekommenderade inlägg

Det är bränd kalksten. Sammansättningen är litet olika beroende på var den är tagen.

Den mesta föroreningen är kalciumkarbonat från att den kan vara klent bränd men magnesiumhydroxid - magnesiumkarbonat finns också med. Dessutom finns en risk att det kan vara litet andra ämnen med t. ex järn och kisel men i så små mängder att det normalt inte spelar någon roll. Men vad skall du ha en säck till, jag köper vanlig målarsoda på Coopforum som är renare för 25:- per kilo ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Det är bränd kalksten. Sammansättningen är litet olika beroende på var den är tagen.

Den mesta föroreningen är kalciumkarbonat från att den kan vara klent bränd men magnesiumhydroxid - magnesiumkarbonat finns också med. Dessutom finns en risk att det kan vara litet andra ämnen med t. ex järn och kisel men i så små mängder att det normalt inte spelar någon roll. Men vad skall du ha en säck till, jag köper vanlig målarsoda på Coopforum som är renare för 25:- per kilo ungefär.

Vad är det för märke på den målarsoda som du köper? Det enda jag hittade på coop i Uppsala är Beckers målarsoda som innehåller en halt på 75-100% natriumkarbonat. Din coop har kanske en annan målarsoda än det de har i Uppsala så att deras är calciumkarbonat istället för natriumkarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom Randy Holmes-Farley både testat och använder USA´s motsvarigheter till Granngårdens produkter så är jag inte det minsta orolig över att använda det.

Mitt akvarie är inne på femte året med calciumhydroxid,calciumchlorid och magnesiumchlorid från Granngården.Det enda problem jag har.är vad ska jag skylla på när akvariet ev. krashar,Granngården,Ballingmetoden eller min dsb???????????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Kalciumhydroxid

Från Wikipedia, den fria encyklopedin.

Kalciumhydroxid, eller släckt kalk, är en kemisk förening av atomslagen kalcium, syre och väte. Kemisk formel: Ca(OH)2.

Som alla hydroxider är den en jonförening som i fast form bildar nätverk av positiva kalciumjoner (Ca2+) och negativa hydroxidjoner (OH-).

Kalciumhydroxid bildas om kalciumoxid (CaO; bränd kalk) får reagera med vatten. Man säger att den brända kalken släcks med vattnet, så att man får släckt kalk.

Om man tillsätter ett överskott av vatten får man en lösning av kalciumhydroxid som kallas kalkvatten. Eftersom hydroxiden är en stark bas, är lösningen frätande.

Kalciumhydroxid används i murbruk (tillsammans med sand och vatten). Kalciumhydroxiden reagerar med koldioxiden i luften och omvandlas till kalciumkarbonat (krita). Det är det som gör att bruket hårdnar. Samtidigt frigörs vattenmolekyler som avdunstar.

Kalciumhydroxid används även när man kalkar markområden och sjöar för att motverka försurning.

Luten till lutfisk är en vattenlösning av kalciumhydroxid och natriumkarbonat (soda). När kalciumhydroxid används somtillsats till livsmedel så betecknas den med E-nummer E 526.

Kalciumhydroxid används även för vatten- och rökgasrening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla!

Mitt första inlägg/svar på forumet. Jag har varit inne och läst några veckor då jag funderar på att skaffa akvarium igen, men salt denna gång.

En komplimang till er alla - detta är nog det trevligaste forum jag varit inne på. Mycket kunskap men också mycket ödmjukhet och humor!

Nå, till saken... Kalciumhydroxid används också av tandläkare när man gör en rotfyllning. Rotkanalen rensas, förses med Ca(OH)2 inlägg och patienten kan därefter komma tillbaka för rotfyllning i en bakteriefri rotkanal efter en vecka.

Ca(OH)2 dödar bakterier och är dessutom proteolytiskt (det löser upp vävnad). Att få lite på huden är ingen större fara -skölj med vatten bara, men se till att inte få något i ögonen!!

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade en fundering!!

det står på bruksanvisningen att man ska ta ett mått till 5 liter vatten.

men jag tänkte att om man tar mindre mängd så det löser sig helt så man slipper dekantera lösningen.

hur lite ska man ta då samt är det möjligt att lösa upp 100% av pullvret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i vanlig ordning uttryckt mig oklart.

Målarsodan är natriumkarbonat inte Kalciumhydroxid men går bra att använda till att höja pH med om man bara är försiktig.

Kalciumhydroxid har jag Rowa från akvarieaffär.

Dessutom har jag Natriumbikarbonat från Citygross och Magnesiumklorid från Marinakvariet.

I dag tillsätter jag ungefär tre gram NATRIUMbikarbonat per dag för att höja kalciumvärdet och litet jod och järn. PH sköter Caulerpan i mitt refugium. Jag skördar en liten hink varannan vecka. Kalciumvärdet har jag nu på 425, pH är 8,6 och kH 7,5. Allt mätt i går kväll.

Jag har ett litet tag använt Torrbollen Kalciumklorid för att få upp Ca-värdet och utan problem men slutade med det när jag fick tag i bättre kvalitet.

Kemikalier använder jag livsmedelsklassade eller bättre.

Jag tycker det är löjligt att lägga ned tusentals kronor på djur och elräkningar för att sedan försöka spara någon hundralapp på tillsatserna.

Kan jag min engelska riktigt är det väl hushållskemikalier Randy Holmes-Farley använt?

Jag letade i går kväll efter en Kemiartikel på nätet som beskrev hur man reglerar pH, KH och Ca med enbart Kalkvatten, Kalciumklorid och Natriumbikarbonat. Men jag hittade den inte. Kanske någon har den sparad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsätter bara Natriumbikarbonat i dag. Caulerpan driver upp pH väl högt så nu är det dags att rensa ut en del Caulerpa för att få ned pH:t litet.

Jag använder inte Calciumhydroxid heller. Det skulle också höja pH.

Jag vet att detta är märkvärdiga värden men jag tog med det för att jag tycker man skall kolla värdena och bara tillsätta det man tror behöver ökas på i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Torrbollen kalciumklorid, låter intressant, vet du något om vilken renhet den har? Kan naturligtvis läsa själv på kartongen, bara det att jag inte har någon i närheten för tillfället. Har några ton vägsalt på gården (kalciumklorid) har för mig att den ligger på 75 - 80 procent men det innehåller nog en hel del man inte behöver eller vill ha i akvariet också, så det tänker jag inte "labba" med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra kalkvatten skall hålla pH över 11,5 och innehåller då c:a 1mg Ca OH2/l vatten.

Grangårdens innehåller 20% av annat bl.a. förutom de som tidigare räknats upp bly, coppar och aluminium. Dessa blir visserligen svårlösliga vid högt pH men jag tror inte det är nyttigt att berika sina akvarier med dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...