Gå till innehåll

Ska man satsa på ett Red Sea Max?


Kalle

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har haft ett sötvattenskar på 540 l i drygt 10 år och har tänkt länge på att starta ett saltvattenskar. Har kollat runt lite och fastnat för Red Sea Max:s kar, håller de god kvalitet när det gäller skummare, ljus mm? Någon som har erfarenhet om dessa kar så är jag tacksam för svar.

Mvh Kalle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett RSM 250 och gillar konceptet med Plug'n'Play.

De har två stora nackdelar, dock:

1: Originalskummaren är katastrofdålig och behöver bytas, inte minst för husfridens skull (Oljudet är omöjligt att leva med). Deltec MC500 är klockren att byta till.

2: Huven är förvisso praktisk för att hålla fisken i burken och dessutom snygg, men den gör att det blir på tok för varmt. Släng och häng på t.ex. en MaxSpect Razor så är du hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 2 st RSM 250 och tycker dom funkar bra, Det ena är helt original , det andra har jag bytt skummaren till MC 500 och bytt lyse till LED lampor.

Skiljer ca 1 grad i värme mellan båda karen. Det som låter mest på båda är fläktarna till belysningen, försvinner när det ljuset släcks.

Det är ett bra all in one. Men har du plats, köp ett akvarium med sump så du lättare kan underhålla det. Tror även dom större RSM har inbyggd sump i underdelen. det borde funka bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren. Är nog inne på ett rsm 400 och där finns inbyggd sump. Rsm karen kostar en del så det är trist om man behöver byta ut t.ex skummaren o lyset. För rsm karen mer oljud än andra kar? Ska till zoogiganten i Lomma nästa vecka o titta på lite olika kar, dom ska vara bra har jag hört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...