Gå till innehåll

Acroporaproblem...


Henric

Rekommenderade inlägg

Skynda dig och ta ut korallen, och försök fragga ner de friska delarna och sätt de långt ifrån varandra ta en ganska bra bit in på den friska vävnaden.. Finns väldigt många anledningar till RTN. Är ofta svårt att spekulera utan någon fakta , typ som förändringar i karet osv. annars är de vanligaste anledningarna att något bränt skadat eller stressat korallen. Antar att detta är den enda korallen detta händer på ?

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RTN brukar det kallas eller Rapid Tissue Necrosis.

Ibland väldigt svårt att avgöra den utlösande faktorn men det enda som brukar sätta stopp är att kapa korallen en bit ovanför området där döden sker.

Sen kan det finnas andra sätt som dopp etc men jag har endast lyckats med kapning.

Att hitta felet är svårare, de e bara o klura på vad man gjort som kolkälla/remover/tillsats/frugan som sminkat sig/målat en vägg osv det är bara o gå bakåt i tiden o fundera vad man gjort för roligt hemma.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med föregående talare, finns flera orsaker. Jag har råkat ut för det när redan stressade koraller, pga upprepade dopp, sedan fick en rejäl kH-svängning. Fragga räddade ett flertal men inte alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bytt 220 liter och jag brukar göra det när jag får problem. Men man vill veta vad som är fel för att slippa komma i samma läge en gång till. Tusenlapparna går fort när det blir så här.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt trist Henric. Särskilt när du inte vet riktigt varför.

Jo det suger rätt mycket att inte veta. Jag har känt mig säker på Acros en längre tid men när sånt här händer så är man tillbaka på ruta 1

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att dina mängder med alger suger slut på all näring som finns. Jag tror inte på vattenbyte då du fyllde upp med 900 liter helt nytt vatten i januari. Någon form av stress med svängande fosfat/ nitrat är en tanke som kommer upp.

Fosfat och nitrat verkar inte troligt längre då jag verkligen matat mycket för att höja värdena. Men det kan ju skapa stress för korallerna det också i och för sig.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Jag har försökt att backa bandet. Några droppar bakterier, lite aminosyror, och tropic marin K-elements. Det började som stn och gick över till rtn

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Tråkigt att höra Henric, det där*räcker inte för att få RTN, det måste hända något under lång tid eller något värre. Vad har hänt under de tre senaste månaderna som är onormalt eller skiljer sig från dina regelbundna rutiner?

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...