arnstad Postat 30 mars 2014 Postat 30 mars 2014 Hejsan alla kunniga. Är sugen på en Zebrasoma flavescens ( Gul kirurg) Och jag har läst och hört att dessa fiskar är väldigt känsliga imot vita prick[h=3]Kör inget UVC, undrar bara hur pass känsliga fiskarna är?[/h] Citera
Michael Postat 30 mars 2014 Postat 30 mars 2014 Jag har inte haft några problem med vita prick på dom jag haft. /Michael via mobil enhet. Citera
Nille83 Postat 31 mars 2014 Postat 31 mars 2014 Har haft min gula kirurg i snart 1 år. Han fick prickar precis när jag köpte honom och släppte i honom (troligtvis stress) de försvann på 1 dag och sen har jag inte sett röken av prickarna. Citera
Hammer71 Postat 31 mars 2014 Postat 31 mars 2014 Sorry jag lägger mej i, men är sugen på samma fisk frampå, undrar om de e nått man borde ha hemma i fall stressen o pricken är ett faktum, mvh RonnieSkickat från min LT26w via Tapatalk Citera
ormet Postat 31 mars 2014 Postat 31 mars 2014 Karantän. Det är det enda som fungerar på riktigt. Har man inte möjlighet till det så är uvc/ozon bra hjälpmedel. Citera
saltatrox Postat 31 mars 2014 Postat 31 mars 2014 Jag håller inte med.Denna kirurg är inte mer prick känslig än nån annan.Det finns andra som är mer känsliga. Mvh Thomas Citera
ormet Postat 31 mars 2014 Postat 31 mars 2014 Men kirurger är känsligare än andra arter, så det stämmer ganska bra ändå. Citera
Hammer71 Postat 31 mars 2014 Postat 31 mars 2014 Men ska man ha ett karantän kar o uvc o vitaprick preparat hemma innan man köper en flavescens, eller finns de nått bra introduktions tips som minskar stress o dylikt som funkar när man introducerar den nya fisken? Mvh RonnieSkickat från min LT26w via Tapatalk Citera
ormet Postat 31 mars 2014 Postat 31 mars 2014 Du kan börja med att läsa det här jag skrev ihop för ett tag sen. Fler synpunkter, funderingar, tips & trix av erfarna akvarister finns i svaren:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57302-Vita-Prick-Behandling-Fakta-amp-Myter&highlight=vita+prick Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.