Gå till innehåll

Limma väggarna i sumpen


jacs

Rekommenderade inlägg

Hej, Köpte ett 160L 100x40x40 på hornbach i helgen som var, tänkte fixa glasväggar till helgen. Först så tänkte jag ha bara två väggar, en för höjden för skummaren och en bubbelfälla. Sedan snurrade man till och det går ju att få ett fack för vattenbytet också om man borrar hål och sätter ventil. Då kom funderingen med hur funkar det med vatten nivå vid vattenbytet då? Eller man kanske stänger av allt istället och bara byter i facket kanske? Vad vet jag men vet att ni har bra ideer här. //Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vägg mot skummaren skall vara 11tum för det är max. Och stänger man av returpumpen så kan man ju tömma facket och fylla på nytt för att sedan starta returpumpen och systemet är upp and running sas. Tar ju knappt 10min idag att häverta ut 50l via en 25l och hälla i två 25l dunkar med färdigt saltvatten. Finns väl inget kar som mår dåligt av det? //Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig det för det stod om 24 månader om något ljus som stod i pappren också men klarar du av att vänta till helgen så kan jag kolla igen. Bostik Aqua-seal till pvc-rören? Glömde köpa tangit när man var nere och beställa på nätet med de fraktpriser (150sek) som visas betalar jag inte. Postens dyraste frakt för 200gr är 54sek och då är vikten upp till 1kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, bm c7 vill ha 11 tum (28 cm) som max nivå på vattnet. Sedan dropp på vattnet till 25 cm för att sedan ha 15 cm till returen.

facket till returpumpen har då 10 l som kan pumpas upp (1.7x1.5x3.85) sedan kommer då facket för vb på 50 l (2.5x3.85x5.2) så skummaren får typ halva sumpen att vara i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju en Curve 5, den står i 20 cm vatten som är dess max men jag tycker det är för högt. Jag måste ha nivåjusteraren i skummaren på helt öppen för att den inte ska skumma över. Hade jag fått välja hade jag nog haft 16 cm ungefär så att jag kunnat göra fler justeringar vid behov. Men min returpump behövde ha 18 cm vatten i sitt fack för att inte suga luft allt för fort om påfyllningsvattnet tar slut. Så då blev det utmanande att få lägre nivå i första facket... Jag gillar att ha mycket av volymen i sumpen som luft som möjligt. Så att man har massa reserv ifall det behövs.

Bara mina tankar :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte ha överfyllning på karet bara men tack för tipsen. Höja skummare så det blir rätt är ju bara att lägga saker under. Kom på att man har ju extra reserv i vb facket på 6l också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...