arnstad Postat 3 april 2014 Postat 3 april 2014 måste sanera lägenheten med klor då våra djur fått ringorm! har det någon påverkan på akvariumet? Finns det någon lösning på att det ska ta minst möjliga skada, öppna fönster osv osv? Citera
wrang Postat 3 april 2014 Postat 3 april 2014 Stäng av skummaren så ev freoner ej kan sugas med ner i karet. Förövrigt så ser jag inga problem med städningen, måste ni skälva utrymma lägenheten?/Christian Citera
arnstad Postat 3 april 2014 Författare Postat 3 april 2014 Det vet jag faktiskt inte, luktar nog inte så gott iallfall, vet inte ens när dom ska komma. Eller om vi ska göra det själva.. fick höra det nyss! Tack för snabbt svar Citera
arnstad Postat 3 april 2014 Författare Postat 3 april 2014 Verkar inte vara så allvarligt som jag trodde, ska bara moppa lite med klor och vatten samt tvätta sofföverdrag osv med klor.. Citera
Bygert Postat 3 april 2014 Postat 3 april 2014 Vem har bestämt att det ska saneras med vad för nån sorts klor? Finns det ringorm i miljön så behövs det destination, ja. Men klor finns i olika varianter, saltet i akvariet är ju till ex till stort del klor. Men andra former av klor kan vara direkt farligt för ett akvarium. Det finns också alternativa medel som inte är så riskabla, Virkon t ex. Citera
arnstad Postat 3 april 2014 Författare Postat 3 april 2014 Min sambo har bestämt att vi ska sanera med klorin, vilket jag inte tror finns i akvarievattnet men så länge det inte kommer i burken så är det nog ingen fara. Citera
Lasse Postat 3 april 2014 Postat 3 april 2014 Klorgasen kan gå ner i akvariet - så av med skummaren och vädra ordentligtMVH Lasse Citera
wrang Postat 3 april 2014 Postat 3 april 2014 Inge kul med ringorm http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Infektionssjukdomar/Ringorm/Ringorm-i-kattgrupper/Mitt tips stäng ner saltvattens hobbyn tills allt är borta. /Christian Citera
skobeedoo Postat 4 april 2014 Postat 4 april 2014 Vem har bestämt att det ska saneras med vad för nån sorts klor? Finns det ringorm i miljön så behövs det destination, ja. Men klor finns i olika varianter, saltet i akvariet är ju till ex till stort del klor. Men andra former av klor kan vara direkt farligt för ett akvarium. Det finns också alternativa medel som inte är så riskabla, Virkon t ex.Roligt att du skriver Virkon,En av de aktiva indrigenserna i virkon är ju KLOR, (HCLO). Men å andra sidan är det ju den klorförening som vi har i magen/kroppen för att döda bakterier.Själv använder vi HCLO på djur som har ringorm. Tror att en vanlig total städning av dit hem funkar, du behöver ingen sanering av hemmet. Behandla ringormen direkt på djuret istället med att växla HCLO och med någon produkt med högt PH, som inte är farligt för djuret. Typ vanlig Natrium Lut (tvål)i utspäd form.Kolla gärna på min hemsida: http://www.anolytech.se/sv/264 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.