Gå till innehåll

Skiljeväggarna i sumpen


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Varför dela upp det i flera fack om de ska ha samma höjd? Vattnet rör sig inte lika mycket om alla har samma nivå. Med nivåskillnaden så blir det ett fall på vattnet i början på varje fack. Om alla har samma höjd så blandar sig vattnet antagligen sig sämre och det finns en risk att bara det översta vattnet cirkulerar. Vatten tar alltid den lättaste vägen så vi får vara lite finurliga om vi vill få det att röra sig som vi vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 cm kör jag på, det duger :-) När man planerar sumpen är det bra att försöka ha så få fack som möjligt. Har man tre fack eller fler så är bubbelfällor bra för de kan designas så att de tar vatten från botten av facket som sedan rinner upp igen till avskiljningsväggen.

Har man mer än tre fack så brukar de bli så trånga med så att man inte kan göra något vettigt med de...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här vill jag ha det just nu :-) med sumpen.

Inlopp direkt i ett refugium. Här vill jag ha 30 cm höjd. Nästa fack blir skummaren. De flesta skummare vill ha ca 20 cm vattendjup, så jag tänker sätta skummaren på en glas/plexi-låda för att få upp den 10 cm. Detta kanske ökar risken för oljud men om man ställer lådan på en dämpmatta kanske det ordnar sig. Sen slutligen, skiljt av en 29 c, ett litet fack för returpump och nivåvakt på slutet.

Refugiet är tänk att även det kunna fungera som visningskar om det blir tillräckligt snyggt med makroalger av olika slag. Därav höjden 30. Övriga mått på refugiedelen blir 75x30.

Väldigt tacksam för alla kommentarer eller råd. Det börjar bli dags för beställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fundering: Om man i första facket har djupet 30 och i andra facket djupet 20. Första tanken är att det blir ett irriterande skvalande ljud. Men jag hade tänkt ha beskedligt flöde ca 400 l/h så det kanske inte blir nåt särskilt högt ljud???

Har någon erfarenheter kring detta är jag tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refugiumet ska man nog helst ha efter skummaren, annars finns risken att eventuella småkryp och dess ägg skummas bort, men det beror ju lite vad man vill uppnå med refugiumet.

Jag hade byggt tre fack i ditt fall.

Första facket för skummaren.

Andra som refugium.

Tredje för returpump.

Övriga pryttlar som värmare tex, spelar ingen roll om man har i första eller sista.

Ett fall på 10cm kommer skvala. 1-2 cm hade jag satsat på.

Flödet genom sumpen ska helst anpassas så det är nära skummarpumpens kapacitet.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har säkert rätt angående skvalet tyvärr.

Flödet verkar det finnas olika bud på. Jag fastnade för Knops resonemang i Corals där han förespråkade långsamt flöde.

Ordningen på facken har du också en poäng i. Tanken med mitt förslag är att algerna/bakterier omvandlar nitrat/fosfat till organiskt material som sedan skummas ut, bra om skummaren kör flera varv med vattnet då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...