SW_VIDAR Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 Gokväll,Jag har ett nytt kar, ca 5 mån. Efter ca fyra månader köpte jag en UV-C, som har stått på hela tiden sen installationen. Innan UV ljuset installerades så tömde jag skummaren 1-2 ggr i veckan. Nu får jag tömma skummaren varje eller varannan dag annars rinner det över!!Jag har varit orolig att jag tar död på alla bakterier goda som dåliga men än så länge har inte vattenvärdena ändrat sig med avseende på Nitrat, Nitrit, pH eller Ammoniak.Men så idag, ca 4 veckor efter UV installationen så visade vattenvärdena klara spår av nitrit och eventuellt lite ammoniak!!!!!Har UV ljuset tagit död på alla bakterier eller ligger det en död snigel begravd någonstans????Är det någon som sett samma fenomen, dvs installation UV-C och därefter skummare som skummar på DUKTIGT för mycket? Citera
Niclas Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 Du måste ha något annat som krånglar, tror inte att det är UV´t, speciellt konstigt att du har Amoniak, brukar bara finnas vid starten i nya burkar. Citera
SW_VIDAR Postat 22 september 2005 Författare Postat 22 september 2005 Missförstå mig rätt, men jag tror inte heller det är något fel på tekniken, dvs UV eller skummare. Det kanske bara var ett märkligt sammanträffande. Dvs utan UV, lite skumm med UV mycket skumm(t). Citera
crille Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 min skummare skummade oxå mer i mitt gamla kar när uv var på Citera
stigigemla Postat 22 september 2005 Postat 22 september 2005 Uv:t koagulerar äggviteämnen i viss mån. Det är därför tillverkarna säger att skummarna jobbar bättre med UV (och ozon). Det gör väl en märkbar skillnad och inte mer än så i vanliga fall. Citera
Vitamin Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Jag märkte också av en markant skillnad dom första veckorna efter att jag kopplat in mitt UVC, men sen lugnade det ner sig en smula… Citera
Dykaren Postat 23 september 2005 Postat 23 september 2005 Ett UV-filter dödar enbart frisimmande bakterier. Den huvudsakliga nerbrytningen sker dock inte i fritt vatten utan på substrat såsom levande sten, grus, rutor, filter och liknande.Om du har ett akvarium helt fritt från olika substrat så kan UV helt klart få en stor inverkan på bakteriepopulationen.... men om du har ett normalt inrett akvarium så ska inte UV't kunna ha någon större inverkan på karets förmåga att bryta ner näring.Vad har du för färg på vattnet i skummarkoppen? Om det är ljusgrönt så kan du justera din skummare så du får ett mer mörkgrönt/svart gegg ur skummaren. Citera
SW_VIDAR Postat 23 september 2005 Författare Postat 23 september 2005 Tjena Dykaren,Vattnet är ljusgrönt i skummaren. Förr, dvs innan UV't så var det mer mörkgrönt. Jag ska försöka trimma lite.Tack för tipset! Citera
BAminoff Postat 20 augusti 2006 Postat 20 augusti 2006 Hej Stefan.Min skummare uppför sig likadant.Nitrat har ökat.Vad hände sen och vad gjorde du?MVH BA Citera
Peppz Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Jag blåser lite liv i denhär gammla tråden igen..Har ni fått till det med era skummare eller bubblar dom fortfarande på?Satte in uv-c i min draktank idag å skummaren fick fnatt efter en timme.Fullt med microbubblor i tanken. Citera
BAminoff Postat 24 oktober 2006 Postat 24 oktober 2006 Det går över se min tråd UVC-skummare.MVH BA Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.