Gå till innehåll

UV-C får skummaren att flöda över?


SW_VIDAR

Rekommenderade inlägg

Gokväll,

Jag har ett nytt kar, ca 5 mån. Efter ca fyra månader köpte jag en UV-C, som har stått på hela tiden sen installationen. Innan UV ljuset installerades så tömde jag skummaren 1-2 ggr i veckan. Nu får jag tömma skummaren varje eller varannan dag annars rinner det över!!

Jag har varit orolig att jag tar död på alla bakterier goda som dåliga men än så länge har inte vattenvärdena ändrat sig med avseende på Nitrat, Nitrit, pH eller Ammoniak.

Men så idag, ca 4 veckor efter UV installationen så visade vattenvärdena klara spår av nitrit och eventuellt lite ammoniak!!!!!

Har UV ljuset tagit död på alla bakterier eller ligger det en död snigel begravd någonstans????

Är det någon som sett samma fenomen, dvs installation UV-C och därefter skummare som skummar på DUKTIGT för mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett UV-filter dödar enbart frisimmande bakterier. Den huvudsakliga nerbrytningen sker dock inte i fritt vatten utan på substrat såsom levande sten, grus, rutor, filter och liknande.

Om du har ett akvarium helt fritt från olika substrat så kan UV helt klart få en stor inverkan på bakteriepopulationen.... men om du har ett normalt inrett akvarium så ska inte UV't kunna ha någon större inverkan på karets förmåga att bryta ner näring.

Vad har du för färg på vattnet i skummarkoppen? Om det är ljusgrönt så kan du justera din skummare så du får ett mer mörkgrönt/svart gegg ur skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...