Gå till innehåll

Bakgrund i akvariet


uffe2

Rekommenderade inlägg

Vad tycker ni är bäst som bakgrund till baksidan ( & även sidorna) av karet ?

Är det blå färg målat på glaset eller plast-plansch som gäller ?

Skulle det fungera med någon typ av spegel eller silverfärg för att få ett större djup i karet ?

Jag skulle gärna använda en vanlig spegel,

men har tyvärr inte 2-3 mm utrymme för spegelglaset.

Kom med förslag till lösning, tack !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3D bakgrund, t.ex. Back To Nature, inne i akvariet tycker jag är bäst.

Har även i en zooaffär sett en typ av 3d bakgrund som var platt och bara var ca 5mm tjock men skovlig över hela, var till för att klä väggarna i terrarium, undrar om dessa funkar i saltvatten...

Bitar av levande sten som limmats fast på bakrutan är inte heller att förringa.

Funderar även på om man skulle kunna ta en mörk PVC-skiva (eller annan akvariesäker plast) som bakgrund, har märkt att kalkalger ofta växer snabbt och fäster bra på plast, vilken kan vara en fördel om man vill att hela bakrutan snabbt ska bli helt täckt av kalkalger.

Jag tycker att dessa typer av bakgrunder som döljer glaset är att föredra för fotografering eftersom glasrutor har en förmåga att ställa till förtret med reflexer och speglingar samt det ser konstigt ut när det bildas fläckvis med alger på dem.

Själv har jag dock för närvarande bara en vitmålad vägg som man ser genom bakrutan, men eftersom jag i belysningen har actinicrör i bakkant ser inte väggen vit ut, utan blå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanlig färglära - jobba med kontraster om du vill att något ska sticka ut eller jobba med nyanser om det ska smälta in.

Personligen tycker jag att btn eller blå respektive svart bakgrund är snyggt. Sen om det är praktiskt är en annan sak, det är jag för mycket newbie för att kunna avgöra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick in karet precis, ingen marginal alls ;-|

Jag skulle välja en lagom blå färg, blir mindre "gult" i burken vid lägre Kelvintal inbillar jag mig, dessutom så är det snyggare. Jag har svart i min burk och skulle gärna byta om det gick. Men får du in burken, det var lite lite trångt om plats;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer ej ihåg karets mått eller om det var du som hadde det där inbyggda i väggen. Kan du ej köpa bilfolie och klä sidorna om de nu ej ändå synns. Bakgrunden tycker jag att du målar mörkblå inte jätte mörk blå så nått åt lite mer åt det mörka blåa för att få ett djup i karet.

Silverfärg tror jag att det kanske kan se konstigt ut, kan ej förklara men det bara säger nått i huvudet att det ej nog blir bra ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för avgjutning och gjut-material som du tänker på först och främst ?

Eller varför inte bygga en egen bakgrund.

Leta rätt på nå fina klippor eller stenar och gör en avgjutning.

Ok mycke jobb för det men det kan ju vara skoj.

Finns ju mycke info om detta på webben.

foppa

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...