oualid Postat 6 april 2014 Postat 6 april 2014 Vad heter den här korallen?Visst är det en hårdkorall?Den har dragit ihop sig sedan några veckor tillbaka.Är det för lite näring?Dålig cirkulation?För lite ljus?De övriga korallerna mår fint. Citera
hagbard Postat 6 april 2014 Postat 6 april 2014 kanske lps pineapple coral tex blastomussa?..skulle det vara en sådan så gillar de inte för mycket flöde o ljus Citera
Wigge Postat 6 april 2014 Postat 6 april 2014 testa byta plats på den och släng i lite aktivt kol=) Citera
oualid Postat 6 april 2014 Författare Postat 6 april 2014 Måste man mata den?Vad för korallmat? Citera
ormet Postat 6 april 2014 Postat 6 april 2014 Goniopora alt. Alvepora. Traditionellt sett som en svår korall. Behöver bra ljus, bra flöde, stabila värden ca/alk/mg & brukar helt klart uppskatta att utfodras med phytoplankton & zooplankton eller sådana substitut. Citera
oualid Postat 6 april 2014 Författare Postat 6 april 2014 Goniopora alt. Alvepora. Traditionellt sett som en svår korall. Behöver bra ljus, bra flöde, stabila värden ca/alk/mg & brukar helt klart uppskatta att utfodras med phytoplankton & zooplankton eller sådana substitut.Finns det korallfoder som du rekommenderar? Citera
hagbard Postat 6 april 2014 Postat 6 april 2014 Du säger att de andra mår bra..vad har du för flöde o ljusbild?Är det bra flöde o bra ljus..kan man ju undra och dra slutsatser Citera
oualid Postat 6 april 2014 Författare Postat 6 april 2014 Du säger att de andra mår bra..vad har du för flöde o ljusbild?Är det bra flöde o bra ljus..kan man ju undra och dra slutsatserDet jag misstänker är att det är brist på korallnäring.Jag använder ingen sånt.Har i alla fall beställt korallfoder till SPS och LPS. Citera
hagbard Postat 6 april 2014 Postat 6 april 2014 jag tvivlar! är det en korall med zooantheller så är det väldigt långsökt..ljus o flöde tror jag på..antingen för lite eller för mycket...jag tror på för mycket...får du den exakt artbedömd blir det så mycket lättare för dig att göra något..får du inget jag är 100% säker vad det är så sök vidare Citera
Rasmus Pedersen Postat 6 april 2014 Postat 6 april 2014 jag tvivlar! är det en korall med zooantheller så är det väldigt långsökt..ljus o flöde tror jag på..antingen för lite eller för mycket...jag tror på för mycket...får du den exakt artbedömd blir det så mycket lättare för dig att göra något..får du inget jag är 100% säker vad det är så sök vidareDet ÄR en Goniopora (eventuellt en Alveopora, men de är snarlika), de behöver riktigt bra omsorg och lever oftast bara några månader i akvarium, enbart ljus räcker troligen inte för dessa. Det finns fortfarande kunskapsluckor angående skötseln av dessa, men många tror att det är stödmatning som saknas. Finns till och med några särskilda foder för just Goniopora, exempelvis Two Little Fishes "Goniopower" och Polyp Labs "Reef-Roids". Om de hjälper vet jag ej. Citera
oualid Postat 6 april 2014 Författare Postat 6 april 2014 Jag ska i alla fall testa med att flytta korallen och mata den.Får se om den överlever... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.