Gå till innehåll

Uppstartshjälp....


alager

Rekommenderade inlägg

Hej jag heter Anders och är ny här på forumet och ny inom saltvatten.

Har läst på mig en hel del men skulle gärna vilja ha lite hjälp nu när det kommer till uppstarten.

Jag har byggt om mitt Juwel 260L kar med ytavrinnings box och 300W led beslysning, 2 st Tunze 6045.

80L sump placerad i källare: Skummare Deltec 1455, Deltec UVC 20W, FR509, returpump, osmolator 3155, nivålarm...

Systemet är provkört och idag fyllt med osmos vatten.

Så för kommande steg har jag lite funderingar enligt nedan.

1. Vilket salt skall jag använda?

2. Vad bör jag ha i Fr509? (fick med den i paketet jag köpte:)

3. Bör jag ha aktivt kol?

4. Hur mycket levande sten? (kanske tips på bra ställen att handla sten i västra Sverige)

5. Övrigt?

Tack för hjälpen!

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

Du kan köra det aktiva kolet i din fr509, eventuellt kombinera det med lite fosfatremover ifall behovet finns.

Det finns en regel med att ha 1kg sten på 10 liter vatten, så runt 25kg är väl vettigt i ditt fall. Har du aningen mer eller mindre ska det gå bra det med. Du kan anpassa mängden lite efter hur du vill ha din aquascape.

Jag har köpt sten vid två tillfällen hos Bioted i Kungsbacka, båda gångerna har jag blivit väldigt nöjd med stenen.

Jag använder Red seas salter och är nöjd med dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill du ha mångfalden så köp lite LS från olika ställen. Men köp det mesta från det billigaste stället för det drar snabbt iväg. ( när jag köpte ls så gjorde jag det från Deepocean som tog det från De jong. )

men som jag har förstått det så kör inte deepocean längre men http://www.aquatekniknordic.se/ har tagit över den svenska marknaden.

Kul att se fler med Juwel vision 260 kar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ock tack för era snabba svar!

Patrikk, trevligt med ett likadant akvarium. Har du möjligtvis lite bilder på ditt kar så kan man få lite inspiration -Tummen upp

Läste även lite om några som rekomenderade Polyp Labs RF system, någon som provat eller har synpunkter?

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...