Gå till innehåll

Sjöhästar i nano? 40L


EmilPersson1983

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Vet inte om jag lagt frågan rätt. får gärna flyttas om de blev fel.

Tjejen fick tag på ett litet nano kar 40L och hon vill ha sjöhästar finns de någon dvärg art som man kan hålla 2 av? (Hon vill ha ett par)

Och sen till skummare. Vad jag läst mig till är sjöhästar känsliga för microbubblor och funderar på att köra skummarlöst med gämna vattenbyten ist.

För/nackdelar med den lösningen.

MVH Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

H. Zostrae och H. Fuscus är små arter, speciellt zostrae. Bör gå att få tag i av handlare som tar djur från Holland eller England.

Angående skummare hade jag nog haft det men en som är erkänt bra på att inte släppa ut för mycket microbubblor. Sjöhästars matsmältning är lite annorlunda och vattnet blir ganska lätt smutsigt

http://www.seahorse.org/ är ett forum där du kan få mycket info och tips och där man nog bör läsa en del innan man köper hästar. Många arter vill ha lägre temperatur för att inte dra på sig infektioner mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem. Är och har varit väldigt intresserad av hästar och varit när på att skaffa tidigare. Just Fuscus är intressant då deras yngel inte är pelagiska och anses lättare att får att överleva.

Ja dom är väldigt fina och intresset finns både hos mig o frun.

Fördelen att hon oxå skaffar sig ett litet kar nu är ju att hon lättare har förståelse för in burk :P

vet du någon butik i närheten av NV skåne som kan ta in hästarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dom är väldigt fina och intresset finns både hos mig o frun.

Fördelen att hon oxå skaffar sig ett litet kar nu är ju att hon lättare har förståelse för in burk :P

vet du någon butik i närheten av NV skåne som kan ta in hästarna?

Kolla med Micke på Håkanstorp zoo. Annars går det att beställa vid nästa Dj tur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att det har funnits H. Zostrae i hos Bioted, men de butiker som köper från Dejong bör kunna trolla fram åt dig eller TMC i England. Fuscus har jag aldrig sett i någon butik men har för mig att det fanns några som odlade dessa i England på det forumet jag länkade till. Lokala handlaren kanske kan knyta bra kontakter där.

Ring ner till Håkanstorp och kolla med dem precis som Anders skriver. Kolla även med Arken Zoo i Ängelholm, de har bra kontakt med TMC och kommer förhoppningsvis beställa lite nytt snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två H.reidi gåendes i mitt lilla köksnano. Går ihop med 4 eviotagobies. Ingen skummare och rätt så bra cirkulation. Enligt odlaren är just denna art en av de bästa att ha i akvarium. De rekommenderar 26 - 28 grader Celsius. De är idag ca. 5 -6 cm och skall över i ett större senare eftersom de blir upp emot 18 cm som vuxna. De fungerar bra i detta kar så länge och de äter som hästar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...