Gå till innehåll

Pacific sun Hyperion S


fotte

Rekommenderade inlägg

Ska uppgradera kar framåt sommaren till ca 500liter, men överväger fram och tillbaka angående om jag ska bygga en belysning eller om jag ska testa det dyrare alternativet att köpa en färdig.

Då har jag kollat lite på Pacific Sun Hyperion S.

Om man kollar på 2x75w så skulle jag kunna använda en sådan till det nuvarande tills jag uppgraderar(Antar jag..), 100x40x50 (LBH)

Men enligt spec ska 2x75w täcka 115x60x60, men blir inte detta väl tunt?

Mitt nya kommer isåfall ha måtten 120x70x60 (LBH) och då räcker ju inte detta till.. (150w borde väl ej räcka till 400liter som deras spec säger..?)

Finns det något alternativ eller ska man försöka ha is i magen och lugna sig till det nya?

MVH Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha sps så köp den vassaste som får plats över karet är mitt tips.. Man kan alltid dimma ner.. Värre om krutet inte räcker till från början..

Känns som vissa spser kan tåla hur mycket ljuse som helst.. Så spara inte på ljuset.. Mitt absolut bästa tips..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Pandoran varianten dvs 2*145w (utan vita chip) plus 2+24w T5 rör.. På en kub som är 60*60 , 65hög.. Om jag kör LEDen på Max så visst , det blir lite overkill men 75% o det ser riktigt bra ut inkl färgerna i baljan..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är ju lite vad du vill egentligen .. Jag skulle absolut inte välja 75w modellen..

Som det är idag så kan jag sätta en acro fragg på botten i karet o den växer på.. Samtidigt har jag euphyllia på ca mitten i karet som stortrivs men den volymen ljuse den får..

Så frågan är ditt tänk i karet hur du ska placera dina kommande koraller.. Skulle du priotera platsen beroende på ljuskravet så kommer du långt med 145w modellen så länge den ena korallen inte skuggar den andra..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upprepar mitt mantra - T5 är beprövat för SPS, jag anser att en belysning för SPS baserd på bra T5-rör har löa chanser att lyckas. Båda pga spektrum och att man undviker självskuggning av koraller.

LED ger fina visuella effekter på fiskar och koraller och har sin plata även för SPS, så en kombintion är bäst.

Pandora bygger som mest på 4st T5 och är förhållandevis smal. Dvs självskuggningsproblematiken finns till viss del fortfarande kvar.

För dutt breda kar skulle du behöva en bredare ramp.

Rekomenderar att du firskar lite i ATIs hybridramper. De finns med åtta T5.

Precis som Manne säger så är det läge att få på mycket ljus, så vänta på ditt större kar och köp en ramp baserad på 54w T5, kommer att sitta som en smäck och du minimwrar självskuggning från sidorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är ju lite vad du vill egentligen .. Jag skulle absolut inte välja 75w modellen..

Ja, 2x75w föll nästan bort ur hjärnan direkt endå, känns för lite :)

Får helt enkelt fundera lite! Men tack för hjälpen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. Har inte du 1 ggr 145w med 2 st24w? Kunde svurit på det annars.

Du har givetvis rätt.. Har ju två kluster på 75w vardera inte 145.... Vart lite sent igår ;)..

Tycker själv att Pandoran är helt Ok.. Gillar att man kombinerar det senaste inom LED o färgåtergivning med T5.

Mörka sidan med T5 är ju prislappen när man ska byta ett gäng rör, det är mindre kul..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att lugna dig tills det verkligen är dax.

Däremot så kanske du kan grunna på om du ska bygga själv eller ej.

Bygga en ramp själv har ju en viss tillfredsställelse men tar lite tid tid i anspråk.

Men å andra sidan så tror ja att du får en tystare ramp om du köper färdigt.

När ja hade det karet i drift så körde jag 700 Watt T5 över det ett tag, för att sedan köra 300 Watt LED.

Fick nästan dubbel tillväxt med LEDen. I slutet så fick ja korta ner belysningstiderna för att inte det skulle gå för mycke Balling.

Det tog 14 månader att ha sparat ihop hela LED bygget i driftkostnader mot T5 rampen(då räknade ja in nya rör till T5 rampen)

Gör en Roadtripp till mig, PärS och Manne om du skulle känna ett behov av att se om LED inte skulle vara beprövat:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillväxten med led tvekar jag inte på ;) sett ditt och mannes, ej PärS, men de 2 jag sett är enormt fina.

Bygga en egen, ja det skulle nog inte vara problem. Tidskrävande kanske, men går gör det, min nuvarande är ca 150w dock ingen direkt styrning och inte snygg, tillväxt sådär, på vissa saker mer än andra, på vissa saker totalt 0 och inget.

Funderade bara på om jag skulle lägga de ca 5000 extra på en färdig belysning mot en "seriös" DIY.

De 5000 extra skulle visserligen kunna läggas på mycket annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på ett kar till.

När det gäller självskuggning och tillväxt så har du ju en handlare nära dig som kör en 3 chip-ramp.

Vet inte om du noterat tillväxten,,,, men kolla in det karet när du är där.

Menar du att självskuggning är icke relevant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att att minskad vattenströmning inne i korall boet är en mycke större källa till vävnadsdöd än självskuggning.

Har en gul Hystrix som lever helt i skugga som växer på rätt bra, och så har ja en som står ute i solen men med ett mycke mindre flöde på sig som lider av det.

Ja har en Acorpora Valida som har återbildat sitt membran vid roten för att nu i sitt nya kar så får just den korallen en mycket bättre strömning. Den har återbildat 5-7cm menbran över sitt gamla korallskellet.

Tilläggas kan att den korallen har maximal självskuggning.

Här är en bild på just den korallen

post-5316-14468933182049_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liten teori om att de enskilda koralldjuren har en viss förmåga att samarbeta medvarandra, det vill säga att de som står ute i ljuset tillför de andra lite energi. Har sett för många fall av fina partier i skugga för att tro något annat. Om man aktivt matar så tror jag att skuggningsproblematiken blir mindre.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...