Gå till innehåll

Fisk som inte behöver matas


fredrikDalby

Rekommenderade inlägg

6 månader tycks väldigt lång tid? En sandvändare som jag har/hade? magrade fast den åt dagligen typ det mesta.kan det vara typ mag/tarmparasiter som är en underskattad bov? menar 6 månader? Din slutsats ang salariasen kanske är en kombi av dåligt med mat + parasiter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hagbard. Rimligt antagande gällande födotillgång och förekomst av parasiter. Har själv erfarenhet av en salarias fasciatus som åt det mesta men som tynade bort. Har äntligen startat ett karantän akvarium och funderar på förebyggande behandling av vissa sjukdomar. Vet dock inte vilka medikamenter jag ska använda men det vet troligtvis erfarna medlemmar här på guiden :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hagbard. Rimligt antagande gällande födotillgång och förekomst av parasiter. Har själv erfarenhet av en salarias fasciatus som åt det mesta men som tynade bort. Har äntligen startat ett karantän akvarium och funderar på förebyggande behandling av vissa sjukdomar. Vet dock inte vilka medikamenter jag ska använda men det vet troligtvis erfarna medlemmar här på guiden :)

mvh ante

Antar att div interna parasiter inte är någon lätt nöt att knäcka? har haft 3 arter nu som visar utmärgling fast dom äter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hagbard. Ja det är trisst eftersom fiskarna äter varierat (olika fodertyper). Jag matar tills fiskarna verkar mätta och gör detta 2 gånger varje dag. Mandarinen t.ex. verkar vara en art som alltid äter eller söker föda + ibland skygg i beteende och det lär också spela roll för överlevnad. Jag funderar mest på foder/näringsinnehåll, mängd/tillgång, stressfaktorer, miljöfaktorer/habitat i akvariet, parasiter och andra sjukdomar. Har startat ett enkelt karantänkar där tanken är att på 21 dagar karantänföra nya fiskar och ev medicinera i förebyggande syfte eller upptäcka sjukdomar och påbörja "korrekt medicinering". Uppstår sjukdom startar de 21 dagarna om efter tillfrisknande. Vissa sjukdomsangrepp verkar kräva en betydlig längre behandlingstid. Men det är det värt :) Ett annat syfte är att få igång matning och observera fisken på i ett akvarium utan inredning som är i vägen. Som jag uppfattat det sker medicineringen med ett preparat åt gången. Men jag kan ha fel ;)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 månader tycks väldigt lång tid? En sandvändare som jag har/hade? magrade fast den åt dagligen typ det mesta.kan det vara typ mag/tarmparasiter som är en underskattad bov? menar 6 månader? Din slutsats ang salariasen kanske är en kombi av dåligt med mat + parasiter?

Ja, antingen fick den för lite mat/näring eller så blev den sjuk. Borde väl pröva med några fler innan man kan dra några slutsatser. Men det känns oetiskt. Och sen verkade det så tråkigt att vara ensam i akvariet (som står i förrådet, och det kan gå dagar innan nån är där).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många fiskar trivs väldigt dåligt själva med. Det blir konstigt för de, speciellt vildfångade. För på ett rev så är det bara tomt när en stor rovfisk eller annan fara är ute och hotar. Då gömmer sig alla. Det verkar vara så att ensamma fiskar kan uppleva att det är så hela tiden när de är själva och blir skygga och eventuellt väldigt stressade av det. De flesta fiskar mår bra av att ha kompisar. Även om de ofta slåss lite till och från. Men rent sällskapsmässigt så är det bästa att ha många fiskar i karen. Det gäller bara att se till att man kan hålla igång kvaliteten på vattnet med när antalet ökar, något som blir besvärligt om man vill ha ett snyggt revkar samtidigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...