Gå till innehåll

Starta 58 liter J


Catfish

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag håller på att starta upp ett 58 liters akvarium. Jag har i ca 5 kg sten, varav 1 kg av den är från ett akvarium som är igång. Jag har också levande sand, samt en död korall med massa gröna trådiga alger på i. Jag har sett rörmaskar på ena stenen och någonstans här i finns en snäcka och en sjöstjärna.

Men hur blir det med uppstarten om man redan har sten med allt nyttigt på? Har kört med lyset på ca 3-5 timmar de senaste dagarna (haft igång en vecka), första dagarna max två timmar.

Ska jag stoppa in någon uppstartskit (typ Reef Mature Pro kit) eller köpa makroalger eller strunta i det?

När kan jag stoppa in någon algätare/fisk/korall?

Fått så många olika bud från andra med saltvatten, affärerna osv att jag är rent snurrig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tagit det lugnt i uppstarten, det är tålamodsprövande men gick det gick jättebra med mitt kar på 70 liter.

Men lugnt menar jag ingen belysning de första 3 veckorna och sedan börja på 3 timmar och öka med 1 timme i veckan. När algerna börjar växa så köpte jag några sniglar och någon vecka senare eremitkräftor och fler sniglar (beror på hur mycket alger det blir, så alla får mat!)

Jag byter 10% av vattenvolymen varje vecka, hela tiden. Har ingen skummare men det kanske du har? Tillsätter lite Microbe-Lift Special Blend i varje vattenbyte, inget annat.

Efter typ 3 månader började lite inköp av koraller, samt några räkor =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har tur som bor i Växjö. Då har du många att fråga. Välj ut någon som har ett fungerande akvarium och inga större krascher och följ de råden.

Att råden är olika från olika personer är helt naturligt. Det finns flera olika olika sätt att sköta akvarier och det sämsta är nog att blanda från olika metoder. Till och med hos mig som har många akvarier är alla olika, till och med de som har samma sump och skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...