Gå till innehåll

Tips vad är detta ? vitbröst kirurgen


Rekommenderade inlägg

Håll nu utkik på pricken och speciellt om det börjar att spridas - då måste angripna fiskar ut så fort som möjligt. Kör du ozon i skummaren? Det brukar i så fall gå att lägga lite aktivt kol i en nätpåse/nylonstrumpa över lufthålen på locket till skummarkoppen - på så sätt kommer inget ozon ut i lägenheten. Om det inte luktar - kör längre en tid. Vad har du för redox?

MVH Lasse

Tunze redox controller + Sander 200.

*Ehiems med diffus pump i sump, aktiv koll är fixat, ozonen går på 20-25 mg .

Tack !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ozonen tar parasiterna direkt i akvariet i och med att det är/bildas en aktiv radikal. Behövs dock en del. Nicola har skrivit PM till mig men jag svarar här eftersom det är allmängiltigt.

Hinkmetoden fungerar för parasiter som har ett stadie i bottenmaterialet. Vitsen är att under första dygnet så faller - saltvattensprickens fall - de parasiter som satte sig ca 7 dagar innan. I och med att man byter vatten och hink så kommer de inte att kunna återinfektera. Under nästa dag så lämnar ytterligare parasiter - byte av hink och vatten får bort dem också. och så vidare. Det dagliga bytet av hink och vatten hindrar återinfektering och efter ca 7 dagar har alla parasiter lämnat kroppen och fisken är "frisk". Det finns alltid risk för att parasiter är kvar i huvudakvariet - därför kör ozon eller oxidator (väteperoxid) i karet under hinkvistelsen. Bäst är att inte mata under tiden men om man måste mata - gör det ca 1 timme innan vatten/hinkbyte. Täck över hinken så fisken går mörkt (sätter ner metabolismen). Salthalt - den som är i huvudkaret

I ditt fall nu Nicola om fisken börjat att friskna till och du inte ser parasiter på kroppen så kan - om du har nerver - du avvakta. Vita prick brukar vara värst på morgonen har jag för mig

MVH Lasse

Hur går det med bakterierna som är i akvariet när man kör ozon?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte bra med de som finns i direkt kontakt med vattnet :) Man får vara på sin vakt där men när man kör för att knäcka parasiter så är det viktigare än bakterierna. När man kör normalt - för rent vatten - ingen större skada eftersom man kör så lågt att inget ozon i princip kommer ut i akvariet - det är förbrukat innan dess. Skall man knäcka parasiter så måste man ha så stor dos att det även påverkar ytliga bakterier tyvärr. kolkälla - om man siktar på bakterier (man kan sikta mot svamp också) kan vara tveksam vid hårdkörning av ozon.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Inte bra med de som finns i direkt kontakt med vattnet :) Man får vara på sin vakt där men när man kör för att knäcka parasiter så är det viktigare än bakterierna. När man kör normalt - för rent vatten - ingen större skada eftersom man kör så lågt att inget ozon i princip kommer ut i akvariet - det är förbrukat innan dess. Skall man knäcka parasiter så måste man ha så stor dos att det även påverkar ytliga bakterier tyvärr. kolkälla - om man siktar på bakterier (man kan sikta mot svamp också) kan vara tveksam vid hårdkörning av ozon.

MVH Lasse

Vitaprick är tillbaka på fisken !!!

Var borta i några dagar men den kom tillbaka .

Tänker börja imorgon hinkmetoden (7 dagar) ska försöka inte mata den ser lite bättre ut (tjokare)idag än för två veckor sen.

post-5479-14468933431935_thumb.jpg

post-5479-14468933432164_thumb.jpg

post-5479-1446893343234_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte du skall hetsa upp dig så mkt över ett par prickar. Mata fisken så den blir tjock och stressa den så lite som möjligt. prick kan du få i med alla fraggar du köper då parasiten kan följa med på stenen de sitter på. Jag hade konstant prick i över ett år på min leucosternon men nu har den varit fri i 4 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med föregående talare. Du kör redan uv och ozon. Satsa på att stressa fisken så lite som möjligt och låt fisken bekämpa parasiten med sitt eget immunförsvar. Min leucosternon hade prick x veckor, den åt hela tiden och med 120w uv som hjälp har den nu varit prickfri över ett år och är rund och fin (bara 40W 24/7 uv nu när allt är stabilt i 800l vattenvolym totalt). Utifrån min erfarenhet riskerar du mer genom att stressa fisken med många olika behandlingar. God vattenkvalitet, bra mat + uv/ozon, skulle jag enbart kontinuerligt köra på. Detta är min erfarenhet och naturligtvis ingen absolut sanning.

(Du har en risk för stress i ditt kar med många kirurger, detta gör att det kan vara svårare för leucosternonen att återhämta sig, bygga upp sig. Är det stor aggressivitet mot fisken blir det nog svårt i längden tyvärr, hoppas verkligen att jag har fel)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med föregående talare. Du kör redan uv och ozon. Satsa på att stressa fisken så lite som möjligt och låt fisken bekämpa parasiten med sitt eget immunförsvar. Min leucosternon hade prick x veckor, den åt hela tiden och med 120w uv som hjälp har den nu varit prickfri över ett år och är rund och fin (bara 40W 24/7 uv nu när allt är stabilt i 800l vattenvolym totalt). Utifrån min erfarenhet riskerar du mer genom att stressa fisken med många olika behandlingar. God vattenkvalitet, bra mat + uv/ozon, skulle jag enbart kontinuerligt köra på. Detta är min erfarenhet och naturligtvis ingen absolut sanning.

(Du har en risk för stress i ditt kar med många kirurger, detta gör att det kan vara svårare för leucosternonen att återhämta sig, bygga upp sig. Är det stor aggressivitet mot fisken blir det nog svårt i längden tyvärr, hoppas verkligen att jag har fel)

Ok ,ska ta den lungt !

Den blir stressad av andra fiskar man ser aggresivitet mot den.

Jag som tyckte att allt prick var borta ,minst en veckan hade inget på den.

Tack !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...