engwall.mathias Postat 21 april 2014 Postat 21 april 2014 Tänkte borra hål för min ytavrinning på mitt juwel rio400. Returpumpen kan pumpa 1500-3000 l/h.Hur kan jag räkna ut vilken storlek på hål som jag kan använda? Hur har ni gjort? Citera
Andreas N Postat 21 april 2014 Postat 21 april 2014 Jag skulle köra på ett 25 rör med kulventil på och ett 32 mm för det lilla extra + att ett 32 rör sväljer även en mindre fisk och man garderar sig för minimala risker för översvämning. Citera
engwall.mathias Postat 21 april 2014 Författare Postat 21 april 2014 Låter Kanon. Men vilken nytta gör 25 röret? Citera
mamadubba Postat 21 april 2014 Postat 21 april 2014 Här är lite info om metoden: http://gmacreef.com/herbie-overflow-reef-tank-plumbing-method-basics/Ett rör är inte så säkert och för en massa liv om det inte är väldigt stort. Citera
engwall.mathias Postat 21 april 2014 Författare Postat 21 april 2014 Stort tack mamadubba! Så som jag fattat det nu är röret som är 25 enbart för att ställa in flödet och dämpa ljudet. Efter ha läst igenom detta så känns det som att det även har en del nackdelar, finns det andra alternativ som ni kan ge mig. Det förra karet jag hade var det bara ett hål borrat och på baksidan var det en "T-koppling" för att luften skulle ta sig in och en modifierad ljuddämpare. Citera
blackizzz Postat 21 april 2014 Postat 21 april 2014 Kolla på beananimal's variant. Den är helt knäpptyst och kräver endast en engångsinställning http://www.beananimal.com/projects/silent-and-fail-safe-aquarium-overflow-system.aspx Citera
Andreas N Postat 22 april 2014 Postat 22 april 2014 Det lilla 25 röret har man kulventil på för att ställa att 90-95% av vattnet går genom det , resten av vattnet går genom 32 röret utan kulventil och det röret drar man även upp lite längre i boxen samt anv för att ställa nivån med så man inte får en fors in i boxen. Klart säkraste sättet man kan köra med. knäpptyst med. Citera
engwall.mathias Postat 22 april 2014 Författare Postat 22 april 2014 Andreas N går det även att ha hålen bakom akvariet?Finns det några mer metoder mer än de som redan presenterats? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.