Gå till innehåll

Fosfat och nitrat fråga.


Edlund

Rekommenderade inlägg

Ligger på lite hög nitrat för mitt akvarium 15-20mg. Har 0 i fosfat och bråkar lite med att få ner det. Har tillsatt kolkälla en tid nu utan resultat. 4ml på 700 liter vatten dagligen men inget hände på en vecka. Tänkte skaffa ett refugium med Macroalger och se om det hjälper nåt. Sen läste jag här på SG att om man har 0 i fosfat så kan man inte få ner nitrat. Nån som kan förklara mer ingående varför inte inte det går. Fått höra av en annan att det stämmer inte alls. Tack på förhand !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda talar sanning men det är olika förutsättningar som krävs.

Om du verkligen ligger 0 i fosfat så kan du inte få ner nitraten med kolkällemetoder om du inte har några anaeroba zoner. det blir ingen tillväxt. Det vanliga är att man med kolkällan får normala syrekrävande nedbrytningsbakterier eller svampar att börja växa. De behöver både fosfor och kväve för att växa. Om de hämtar det via vattenkolumnen så är det fosfat och nitrat som används. Det konsumeras i bestämda proportioner. Man brukar räkna med ca 16 kväveatomer till en fosforatom som en tumregel - kan variera. Vitsen är då att om fosforn är nollad så kommer de heller inte ta upp några kväveatomer. ingen tillväxt - inget upptag.

Ett undantag finns och det är om det finns framförallt sandbäddar där det finns fosfor i organisk form och att omgivningen är syrefri. Då går bakterierna över från att använda syre i förbränningen till att använd nitrat och då kan nitraten minska selektivt utan tillväxt och krav på ortofosfat. Det är det som kallas denitrifikation.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att jag börjar få mer och mer cyano då det är relativt hög nitrat till fosfaten. Om jag nu tillsätter fosfat kanske det blir en explosion av cyano eller så kanske den drar tillbaka om nitraten gå ner ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första jag skulle göra är att kontrollera att nitrattesten visar rätt. Exempelvis mäta med ett annat märke eller ny förpackning. Cyano uppkommer ofta (enligt min erfarenhet) när det är obalans mellan nitrat och fosfor åt andra hållet eller när nitraten är nollad.

Ja ozon försvårar den bakteriella verksamheten - hur mycket är beroende på ozondos

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...