Gå till innehåll

Wp-40 som inte vill starta


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har problem med min wp-40, hade den avstängd under ett vattenbyte och när den skulle igång igen så vill den inte... I vatten går den inte alls igång, ovan vatten kan den gå igång om jag petar lite på den o då varvar den efter program på controllern men pm jag sänker ner den går den några sekunder för att sen stanna igen... Den är rengjord och har legat två timmar i ättika, varken syns eller känns några avlagringar, repor eller nått på magnet eller i pumphuset..... Någon som har något tips?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm ovan vatten startar den om jag petar lite på rotorn o sen kan jag stanna den o den startar utan att jag petar men i vatten går den 10-20s sen stannar den o går inte igång igen.... :(

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm ovan vatten startar den om jag petar lite på rotorn o sen kan jag stanna den o den startar utan att jag petar men i vatten går den 10-20s sen stannar den o går inte igång igen.... :(

Tillägg: i vatten startar den inte från stillastående oavsett vad jag gör, tiden i vatten ovan är om jag startar den i luft o sen sänker ner....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät med en multimeter vad nätagget ger för utspänning.

Hm har en multimeter liggande men är helt rudis på att använda den.... Ska göra ett försök, några pointers på hur man använder multimeter :)

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag är väldigt dålig med el men har som sagt en multimeter... Nätagget är ju "fast" i kontakterna så då måste jag väl mäta på anslutningen till controllern? Hur mäter jag där, var ska röd resp svart?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha inte konstigt jag inte fick till det, säkring har gått i multimetern :)

Men jag lutar nog oxå åt nätagget....

Lasse det du länkar ser inte ut att ha vanlig kontakt, bara att skarva? Blir väl annars att beställa via FS då de ju ändå har billiga pumpar snart :)

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Typiskt, kan konstatera att det inte var nätagget o inte kontrollern.... Beställde nytt nätagg då jag ändå skulle ha en twin-kontroller, först startade pumpen men efter nån timme stannade den igen.... Nånting i själva pumpen alltså.... Drygt, ska maila Eric o fråga om han har nån ide eller om det bara är att beställa ny pump?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det nya nätagget är skickat av FS när jag köpte twincontrollern så det bör ju vara rätt... Jag har haft pumpen sen feb -13, eric föreslog ny motor för 25dollar, ingen frakt, får prova det.....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns i stort sett inga rörliga delar förutom impellern i pumpen så det skulle i så fall vara glappkontakt inne i pumpen.

Kolla hur axeln till impellern ser ut - är den helt slät?

Ja allt känns slätt o fint och pumpen är ordentligt rengjord...

När den väl stannat så startar den inte förren jag haft den uppe o petat impellern ett halvt varv.....

Men som sagt, blir ny motor....

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...