mamadubba Postat 5 maj 2014 Postat 5 maj 2014 Ingen bubbelfälla innan returen? Du klarar dig med 6mm glas. Annars ska det väl funka bra. Citera
PatrikD Postat 5 maj 2014 Författare Postat 5 maj 2014 Ingen bubbelfälla innan returen? Du klarar dig med 6mm glas. Annars ska det väl funka bra.Verkar som folk på guiden tycker det är onödigt med fälla. Jag vet inte vill bara hålla det enkelt.Menar du 6 mm i akvariet också? Jag kör ju utan balkar och lister.Avdelarna i akvariet kanske jag ska ha tunnare ändå. Citera
PatrikD Postat 5 maj 2014 Författare Postat 5 maj 2014 Försökte med google sketch men fick inte till det. Tänk om det finns nån virtuos som kan sno ihop en fin 3d - bild med mina mått? Citera
PatrikD Postat 5 maj 2014 Författare Postat 5 maj 2014 Inga fler synpunkter? Tacksam för allt. Sen går ritningarna till glasmästarn.Är returfacket för litet kanske? Citera
mamadubba Postat 5 maj 2014 Postat 5 maj 2014 Det lilla utrymmet i övergången mellan fack 1 och 2 hade jag ökat lite för att underlätta städning. Iaf så man får ner handen i det, trångt nog ändå när alla prylar är på plats. Returfacket räcker nog om du ska köra lågt flöde som du säger. Citera
mamadubba Postat 5 maj 2014 Postat 5 maj 2014 Och jag hade personligen satt en bubbelfälla innan returen. Mikrobubblor är drygt. Men det går ju att peta dit i efterhand om det blir ett problem. Citera
Andreas N Postat 5 maj 2014 Postat 5 maj 2014 Jag skulle vända på allt så vattnet kommer ner i bakkanten och jag skulle sätta skummaren direkt i fack 1 .Sedan skulle jag satt en glasskiva före med öppningen i nederkant där du sätter en blå filtermatta formad som ett L där den utstickande delen på L går in under den första glasskivan. Den kan du gå med upp till någon cm under mittenskivans ovankant. Efter skummaren kan du sedan ha önskad utrustning.Jag har 4cm öppning i vändningen där jag har mitt kol och fosfatmedia. Jag har dessa i damstrumper som jag enkelt klämmer mellan skiljeväggarna och allt vatten passerar verkligen kol och fosfatabsorbern. Innan returen skulle jag bara ha en skiva på 12 cm typ bara för o få en naturlig kant som smuts stoppas mot.Funkar super kan jag lova. Citera
lexwin Postat 5 maj 2014 Postat 5 maj 2014 Jag nappade på att göra en snabb 3D skiss. Sen råkade jag somna, men här är den iaf Citera
PatrikD Postat 6 maj 2014 Författare Postat 6 maj 2014 Jag nappade på att göra en snabb 3D skiss. Sen råkade jag somna, men här är den iaf [ATTACH=CONFIG]114543[/ATTACH]Snyggt! Tackar så hemskans mycket! Citera
Andreas N Postat 6 maj 2014 Postat 6 maj 2014 Jag vidhåller dock att detta inte är en fungerande lösning. Citera
PatrikD Postat 6 maj 2014 Författare Postat 6 maj 2014 Jag vidhåller dock att detta inte är en fungerande lösning.Vad är det som inte fungerar? Citera
lexwin Postat 6 maj 2014 Postat 6 maj 2014 Jag vidhåller dock att detta inte är en fungerande lösning.Jag håller med, om jag skulle bygga sump skulle jag lägga mycket fokus kring att fånga bubblor. Minst 1 punkt där man tvingar vattnet gå längst botten. Citera
JonasW Postat 6 maj 2014 Postat 6 maj 2014 Du kan inte göra en liknande min då, fast med fack för färsk/osmosvatten utöver? Citera
PatrikD Postat 6 maj 2014 Författare Postat 6 maj 2014 ok det är bubbelfälla som saknas.Nåt annat? Citera
Andreas N Postat 6 maj 2014 Postat 6 maj 2014 Nä bubbelfälla är det inte , jag tycker det är för mkt glas bara. Varför krångla till det så är min tanke. En skiss på hur jag menar. Väldiga gammaldags dock Citera
PatrikD Postat 6 maj 2014 Författare Postat 6 maj 2014 Du har ett stort fack för returen. Sparar glas men du pumpar upp väldigt mycket vatten vid ett stopp i dräneringsrören. Sätter du returpumpen på en låda då? Citera
Andreas N Postat 6 maj 2014 Postat 6 maj 2014 Varför skall det stoppa i dräneringsrören? Nä bygg rätt och den tanken kan kopplas åt sidan.Jag har en balkong utanpå akvariet och det är inte en chans att något skall kunna följa med som kan fasta. Citera
lexwin Postat 6 maj 2014 Postat 6 maj 2014 Nä bubbelfälla är det inte , jag tycker det är för mkt glas bara. Varför krångla till det så är min tanke. En skiss på hur jag menar. Väldiga gammaldags dock Skulle det inte vara bättre att sätta den bubbelfälla du har efter skummaren? Eller finns det nån fördel att sätta den innan som du gjort? Citera
PatrikD Postat 6 maj 2014 Författare Postat 6 maj 2014 (ändrat) Tanken med alla mina fack är: Först kommer det skitiga akvarievattnet ner till ett refugium med LS och macroalger. Där förbrukas en del nitrat och fosfat som går åt till att bygga alger, bakterier och pods. Protein och partiklar skapade här och går till nästa fack och skummas upp av skummaren. Därefter går vattnet till returfacket med osmolatorn och pump. Pumpen kan inte pumpa upp mer till akvariet än vad som får plats i returfacket. En del pods klarar sig upp till akvariet och blir mat till korallerna. Refugiet rensas regelbundet från detritus och makroalger.Första glasskivan hindrar tyngre partiklar från att hamna i skummarfacket för att där ansamlas.Andra glaskivan är bara till för att hålla vattenvolymen som kan pumpas upp i avariet liten..I det lilla utrymet där vattnet vänder tänker jag mig att proppa med lite vadd lite kol eller vad som är lämpligt för stunden för att bla stoppa större partiklar innan skumningen vidtar. Ändrat 6 maj 2014 av PatrikD Citera
PatrikD Postat 6 maj 2014 Författare Postat 6 maj 2014 Slipper få med grovt skräp in i skummaren.Förstår inte riktigt :-) Citera
Andreas N Postat 6 maj 2014 Postat 6 maj 2014 Du verkar ju ha en klar bild hur du vill ha det så kör som du vill. Jag tycker dock ja det vet du redan Citera
PatrikD Postat 6 maj 2014 Författare Postat 6 maj 2014 Jo jag har tänkt efter men din tanke om lite glas är tilltalande :-) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.