Gå till innehåll

Vad säger ni om denna sump?


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Ingen bubbelfälla innan returen? Du klarar dig med 6mm glas. Annars ska det väl funka bra.

Verkar som folk på guiden tycker det är onödigt med fälla. Jag vet inte vill bara hålla det enkelt.

Menar du 6 mm i akvariet också? Jag kör ju utan balkar och lister.

Avdelarna i akvariet kanske jag ska ha tunnare ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lilla utrymmet i övergången mellan fack 1 och 2 hade jag ökat lite för att underlätta städning. Iaf så man får ner handen i det, trångt nog ändå när alla prylar är på plats. Returfacket räcker nog om du ska köra lågt flöde som du säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vända på allt så vattnet kommer ner i bakkanten och jag skulle sätta skummaren direkt i fack 1 .

Sedan skulle jag satt en glasskiva före med öppningen i nederkant där du sätter en blå filtermatta formad som ett L där den utstickande delen på L går in under den första glasskivan. Den kan du gå med upp till någon cm under mittenskivans ovankant.

Efter skummaren kan du sedan ha önskad utrustning.

Jag har 4cm öppning i vändningen där jag har mitt kol och fosfatmedia. Jag har dessa i damstrumper som jag enkelt klämmer mellan skiljeväggarna och allt vatten passerar verkligen kol och fosfatabsorbern.

Innan returen skulle jag bara ha en skiva på 12 cm typ bara för o få en naturlig kant som smuts stoppas mot.

Funkar super kan jag lova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vidhåller dock att detta inte är en fungerande lösning.

Jag håller med, om jag skulle bygga sump skulle jag lägga mycket fokus kring att fånga bubblor. Minst 1 punkt där man tvingar vattnet gå längst botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä bubbelfälla är det inte , jag tycker det är för mkt glas bara. Varför krångla till det så är min tanke. En skiss på hur jag menar. Väldiga gammaldags dock :)

Skulle det inte vara bättre att sätta den bubbelfälla du har efter skummaren? Eller finns det nån fördel att sätta den innan som du gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med alla mina fack är: Först kommer det skitiga akvarievattnet ner till ett refugium med LS och macroalger. Där förbrukas en del nitrat och fosfat som går åt till att bygga alger, bakterier och pods. Protein och partiklar skapade här och går till nästa fack och skummas upp av skummaren. Därefter går vattnet till returfacket med osmolatorn och pump. Pumpen kan inte pumpa upp mer till akvariet än vad som får plats i returfacket. En del pods klarar sig upp till akvariet och blir mat till korallerna. Refugiet rensas regelbundet från detritus och makroalger.

Första glasskivan hindrar tyngre partiklar från att hamna i skummarfacket för att där ansamlas.

Andra glaskivan är bara till för att hålla vattenvolymen som kan pumpas upp i avariet liten.

.

I det lilla utrymet där vattnet vänder tänker jag mig att proppa med lite vadd lite kol eller vad som är lämpligt för stunden för att bla stoppa större partiklar innan skumningen vidtar.

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...