agalychnis Postat 8 maj 2014 Dela Postat 8 maj 2014 Hej,Någon som vet vad det här är för levande sten?Levande sten, odlad JakartaImazo har den i sitt sortiment.Den är väl konstgjord, antar jag?Är den nåt att ha?/Jan-Erik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 8 maj 2014 Dela Postat 8 maj 2014 Konstgjord sten som legat ute i havet i minst ett år - de jag köpt och sett har varit bra. Minst lika bra som den "vilda"MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
agalychnis Postat 8 maj 2014 Författare Dela Postat 8 maj 2014 Verkar väldigt dyr, dock. Akvarielagret tar 285:-/kg! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 9 maj 2014 Dela Postat 9 maj 2014 Tog min sten från imazo och gör inte om det igen. Bioted har bättre enligt mig men även ciklidhuset har fins sten.betalade 170kr/kg när cyberzoo tog hem åt mig för snart 2 år sedan och han tog från imazo då vet jag. Är mera åt cementhållet, får jag tid och kommer ihåg så kan jag lägga in kort på stenen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
agalychnis Postat 9 maj 2014 Författare Dela Postat 9 maj 2014 Tog min sten från imazo och gör inte om det igen. Bioted har bättre enligt mig men även ciklidhuset har fins sten.betalade 170kr/kg när cyberzoo tog hem åt mig för snart 2 år sedan och han tog från imazo då vet jag. Är mera åt cementhållet, får jag tid och kommer ihåg så kan jag lägga in kort på stenen.Tack Jonas, då skall jag inte ta därifrån. Du får gärna lägga in en bild på stenen, om du har möjlighet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 9 maj 2014 Dela Postat 9 maj 2014 Dumma fallfrukt som vred på bilderna men de är de bakersta varje fall. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JNerelius Postat 9 maj 2014 Dela Postat 9 maj 2014 Dom stenar jag köpte från Imazo var som betongklumpar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
agalychnis Postat 10 maj 2014 Författare Dela Postat 10 maj 2014 (ändrat) [ATTACH=CONFIG]114757[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]114758[/ATTACH] Dumma fallfrukt som vred på bilderna men de är de bakersta varje fall.Det är lite svårt att se, men de ser ganska kompakta ut.Någon sådan sten blir det inte...... Ändrat 10 maj 2014 av agalychnis Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 10 maj 2014 Dela Postat 10 maj 2014 Ta dig en titt på Ciklidhuset (lerum) alt. bioted i kungsbacka eller om nu herkuleszoo (Hisingen) har. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
agalychnis Postat 10 maj 2014 Författare Dela Postat 10 maj 2014 Ta dig en titt på Ciklidhuset (lerum) alt. bioted i kungsbacka eller om nu herkuleszoo (Hisingen) har.Så får det bli :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 10 maj 2014 Dela Postat 10 maj 2014 Jag kan också rekommendera att bara ta några stenar för att få med lite roliga kryp och sedan köpa revkeramik. Mkf fin sten.Drakfisken säljer dessa och fler tyska nätbutiker så som aquapro2000 och murtzeck eller vad det heter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ChefKanin Postat 14 december 2016 Dela Postat 14 december 2016 Om det är riktigt odlad levande sten så har de kört ström i havet och då bildas en kristallisering (det vill säga jag tror det är en kristallisering som sker när mineralerna får energi i form av elektricitet och då binds samman) som blir en sorts sten. Den är mycket mer porös än vanlig sten så fästytan till mikroorganismer är mycket stor. De vetenskapliga experiment med denna sten tyder på att koraller överlever i större utsträckning och växer fortare än med andra stenar. Dessa experiment har utförts i havet så det är inte säkert att det fungerar i akvarium. Jag vet att man får dem i block men man kan nog såga till dem så att det blir som man vill. Eller så lägger man en skiva i sumpen för mikroorganismernas skull. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 december 2016 Dela Postat 14 december 2016 Har du några källor till denna sten och/eller leverantörer? MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ChefKanin Postat 29 december 2016 Dela Postat 29 december 2016 Har tagit reda på lite mer nu och det blir CaCO3 med andra ord calciumkarbonat. Calciumkarbonat är åt det basiska hållet och hjälper också till med ett stabilt Ph. Jag trodde MarinePure Ceramic Biomedia var sten tillverkad på detta sätt men MarinePure Ceramic Biomedia är bränd kisellera. Jag börjar också misstänka att de fantastiska resultat man har sett är till stor del beroende av att man hadde strömen igång under undersökningarna. Det finns massor av exempel där elektrisitet vid korallrev ökat tillväxeten ock överlevnaden markant. Jag skulle fortfarande rekomendera porös calciukarbonat sten till akvariet. Jag vet bara inte om utviningen från havet av kalciumkarbonat blir porös. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ChefKanin Postat 29 december 2016 Dela Postat 29 december 2016 Jag har förmodligen fler fel. Calciumkarbonat är inaktivt och stabiliserar därmed inte Ph. Studera med hjälp av internet är svårt och när man kommer någon vart (lyckas hitta fakta istället för rykten) inser man att det finns hål i forskningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.