Gå till innehåll

Vita prick i korallburk


Rekommenderade inlägg

Har ett litet utbrott av prick på fiskar. Bara 3-4st som har. Fiskarna har inte haft symptom senaste 3 månaderna innan jag la in en hepatus nyligen.

Han hade prick och gick i karantän. Flyttade över honom till huvudkaret för tidigt efter att han slutat visa symptom. Jag va väl medveten om risken.

Frågan är kommer fiskarna bli helt fri från prick om alla blir immuna och inga fler fiskar läggs i akvariet. Kommer inte utöka antalet.

Kör UV-C och matar mat med näring och vitlök. Har även revsäker medicin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas inte det. Om inga fiskar visar symptom i 3 månader så borde det inte överleva något

om dom inte kan leva i små mängder på fisk utan att det syns.

behandla bort menar du med icke korallsäkra metoder(tank transfer,hyposalinitet,kopparmedicin)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr.

Fiskar kan bli resistanta men aldrig helt immuna.

Dom finns kvar där och sätter sig oftast på fiskarnas gälar när dom inte syns.(tekniskt sett så är parasiten osynlig för blotta ögat, det vi ser som prickar är immunförsvarets reaktion mot parasiten i slemskicktet.)

Korrekt behandling i karantän och att låta karet stå fisktomt i 3-4 månader är det enda som ger garanterade resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, exakt.

Jag håller ju på att sätta fiskbeståndet i mitt nya kar och misstänker (rätt säker) att jag fått med prick in i karet. Så jag kommer köra 10 veckor hyposalinitet innan några koraller får hitta in i karet. Men, jag gör det inte förens jag har alla fiskar på plats. Under tiden får en 50 mg ozon dundra på för fullt, jag tror det hjälper lite, men det tar inte bort pricken helt ur karet.

Du har säkert läst Daniels (Ormet) sammanfattning i detta forum. Riktigt bra sticky tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog min tid att läsa alla inlägg på den tråden du. Får nog leva med prick under kontroll.

Att ta ut 23 fiskar från ett fullt akvarium och lägga ner i mitt 130L RSM karantän känns inte så bra.

Känns riskabelt att ha så många fiskar i ett litet kar. Kan inte ha UV-C på den heller.

Hade P.hepatus i karantän där i ca en månad och hyposalinitet i två veckor.

Tålamodet tog slut. Man måste ju nollställa tiden varje gång fisken får prick. Måste ju ha dom där i minst 3 månader så även huvudkaret blir prickfri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...