Gå till innehåll

Tar jag mig vatten över huvudet med ett 576 liter?


Jonna

Rekommenderade inlägg

Hej alla experter! Nu har ni fått en till nybörjare här.

Jag har länge drömt om ett snyggt och mäktigt korallrevsakvarium men aldrig vågat på grund av att alla säger att det är så extremt svårt. Men nu klarar jag inte av att ha den drömmen gnagandes i huvudet mer utan nu är det dags att försöka göra den värklig.

Jag har just nu ett 576l akvastabil move/mark 2 som står, och jag undrar om detta skulle kunna göra sig till ett bra saltvattensakvarium? Eller tar ja mig vatten över huvudet om jag börjar med ett så stort?

Jag har försökt läsa mig till så mycket jag kunnat, har bland annat läst korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel knop. Har ni några fler tips på böcker som kan vara bra att läsa igenom, om hur man startar upp och sköter ett saltvattensakvarium?

Jag undrar även om någon kunde försöka förklara vad det innebär att ha ett saltvattenskar, vad är det som är svårt och så vidare? Skulle vilja veta vad det är jag ger mig in på.

Jag har även läst att många kör med sump, är detta ett måste? eller går det att lösa på annat sätt?

Och så har jag sista frågan för stunden, kan man ha lock på ett saltvattensakvarium? eller måste det avdunstade vattnet ta vägen någonstans?

Jag skulle vara mycket tacksam om någon ville ta sig tid att hjälpa mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har definitivt inte tagit dig vatten över huvudet!

Kan nog gå i god för alla här på guiden då jag säger att nästan ingen tänker att de har för stort akvarium, de flesta saknar nog plats och möjligheterna att utveckla sitt kar då man lätt får platsbrist (tomt konto). Kostanden är nog det enda problemet, men har du tid och energi så kan då förhoppningsvis komma undan utan att prissumman drar iväg. Tänk på att du skaffar bra (det som lämpar sig för ditt bruk) utrustning med en gång, annars så får du ändå köpa bättre på lång sikt med extra kostnad från början. Ska du t.ex. bara ha fiskar så behöver du ingen super-maxad belysning.

En annan bok som jag kan rekommendera, som verkligen täcker upp allt är: Nano Reef Aquariums av Albert J. Thiel.

Har du möjlighet: skaffa sump, då slipper du se tekniken mer än nödvändigt.

Kan du bjuda in dig till någon lokal saltvattensakvarist så gör det. Detta är den mest solidariska hobbyn jag känner till, alla hjälper alla!

Har du vägarna förbi Malmö så..

Lycka till!

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se om du kan besöka några i din närkrets som har salt för att beskåda hur dom har gjort.. Det tekniska är inte så krångligt , men man måste utgå från sina egna möjligheter hemma ang plats o inrikting mm..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jätte mycket för bra svar. Det blir nog att skaffa en sump ändå som ni säger, bättre att göra rätt från början.

Men skulle någon kunna förklara vad ni har för rutin skötsel? Tex hur ofta byter ni vatten? Hur ofta fyller ni på vatten? Hur ofta kollar ni värdena och vilka värden?

Vad är skillnaden på söt och salt i skötsel?

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hit!

En bra sak som jag lärt mig mycket av är helt enkelt att läsa så mycket som möjligt av det som skrivs på guiden. Lär mig nya saker varje dag tack vare att andra delar med sig av sina problem och erfarenheter.

Böcker är också bra men tänk på att hobbyn utvecklas fort och det som var sanning för några år sedan kan ha ersatts av en bättre metod.

En bra länk jag haft mycket nytta av är denna: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496

Läs igenom den innan du startar så kanske du får lite svar på komplexitet. Den verkliga nyttan av den tror jag dock att du får när du väl är igång.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja veta vad det är jag ger mig in på. Vad är anledningen till att det är så svårt?

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

Det behöver det inte vara. Precis som i sötvatten är det beroende på invånare, ambitionsnivå & mål.

Enklast:

Levande sten och enklare fiskar. Behöver inte på något sätt vara svårare än sötvatten förutom att man måste blanda salt.

Svårast:

SPS/Azoox. Stora krav på vatten, värden, ljus, flöde matning, utrustning etc etc. Tidsödande och svårt i många fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen!

Jag trodde att det var skitsvårt och läste verkligen allt jag kom över innan jag började, det har nog gjort att det känns relativt lätt nu. Det går verkligen att göra, utan ångest och alldeles för mycket pengar och tid.

Starta med en målbild. Vad är det svåraste du vill ge dig på inom några år? Säkra upp inför det redan från början. Gör smarta inköp och minimera mängden arbete i början. Ex på detta kan vara:

Färre fiskar = mindre vattenbyten

Mer automatisering = mindre skitgöra

Bättre teknik = mindre trasigt och behov för uppgradering

Fastnar du kommer du vilja gå vidare, skaffa utrustning som fungerar framåt i tiden, tex en för stor skummare, pumpar du kan synka med varandra om du vill ha fler.

Ett varningens ord bara. Större akvarium har jag upplevt som mer krävande, mest på grund av att alla vattenbyten blir större.

Har du vägarna förbi Göteborg så kan du gärna få kolla in mitt!

vyqugyda.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska försöka tänka på allt detta ni säger. Jag har beställt lite saker nu så jag har att börja med.

Sump (ca 100 liter)

Automatiskt påfyllning

Skummare (till 800 - 1000 l akvarium)

Returpump

Belysning

Ca 60 kg sten

Levande sand

Salt

Saltmätare

Lite olika tester (kommer ej ihåg vad allt hette)

Är detta vad som behövs för att kunna få igång det hela? Sen har jag väl gott om tid att fundera på vad jag vill ha i medans det "kör in sig"?

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skulle ta lite semesterresa runt om i Sverige och hälsa på folk med saltvattensakvarium. Värkar som det skulle kunna vara väldigt lärorikt :)

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...