Gå till innehåll

Vad är det dem använder i reef paste?


pkarl

Rekommenderade inlägg

Har precis gjort lite fiskmat men blev väl inte kanske helt nöjd (fiskarna och korallerna gillade det dock). Jag är ute efter att få en liknande konsistens som H2Ocean Reef paste men vad sjutton använder dem som bindemedel? Tycker att jag sökt som en tok under en väldigt lång tid men kan inte hitta något.

I den fiskmat som jag gjorde nu så använde jag majsmjöl men det blev ändå för löst. Kanske skulle haft i mera men använde ca 12 gram till en sats med totalvikt exkl. vatten: 75 gram

Till detta så vart det tillsatt ca 3 dl vatten. Värmde sedan upp allting för att få det att "stelna".

Så, jag kanske är helt ute och cyklar angående majsmjölet men vad är det då som Reef paste innehåller som gör att man kan ta en "klutt" och sedan fästa den på rutan utan att det löses upp?

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Agar är bra bindmedel. Man ska inte använda gelatin iallafall eftersom det innehåller animaliskt protein från landdjur, något fiskarna inte kan bryta ner jättebra

Jo, funderade först på Agar men har tyvärr inget hemma för tillfället. Snacket om gelatin tar jag med en nypa "salt". Skall dock köpa Agar nästa gång. Vet du om det blir "klistrigt" i konsistensen?

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update!

Testade att värma upp en klick i micron och se på tusan, nu börjar det likna konsistensen av reef paste. Tror dock att det blev uppvärmt lite för mycket i och med att det inte blev särskilt "klistrigt" utan för torrt!

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle också testa med Agar som bindmedel. Inte värma upp blandningen heller, det förstår nog en del näringsinnehåll.

Jo, jag känner till detta med näringsämnen som försvinner med uppvärmning. Känner dock ingen större oro för detta.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Här använder en kille gelatin som bindemedel, någon som testat? Det verkar ju smidigt på sitt sätt, speciellt om man normalt sett matar med en massa olika foder, att istället kunna göra en "veckosats" och dela upp i mindre kuber för akvarievakten tex när man åker hemifrån.

Är gelatin så farligt för saltvattensfisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vanligast förekommande gelatinen är gjord av gris. Sen kan man fundera hur bra eller dåligt fiskar kan digerera gelatin, har man inte så mycket gelatin i blandningen bör det inte leda till någon svält direkt.

Med vänlig hälsning Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...