Gå till innehåll

Uv-c skyldig ???


Lazze

Rekommenderade inlägg

Kopplade in min uv-c för ett par dagar sen. Innan jag kopplade in den så sköt min korall ut massor av piggar och verkade stortrivas. Nu ser den ut som ett kallhygge. Har kört uv-c dygnet runt och såg att temperaturen stigit upp mot 29 grader. Rättat till detta nu. Fortfarande ser korallen plågad ut.

De senaste dagarna har jag fyllt på kalkvatten. Temperaturen har stigit. Kopplat in uv-c.

Vad kan vara orsaken till att min korall inte "blommar" ut längre. Första veckan jag hade korallen så fyllde jag bara med osmos vatten. Kan kalkvattnet påverka. Eller är det som jag tror Temperaturen. Kan uv-c ta död på näring till korallen. Många frågor och undringar.bild.gif

Här kommer bild på korall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperaturer på 29 grader är inte bra för koraller, troligen är värmen orsaken. Jag har själv haft problem med värmen och då har koraller dött för mig (runt 29 grader).

T.ex vissa mjukkoraller är känsliga för temperaturer över 27 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för korall?

Troligen har inte UV't något med korallens välmående att göra. Koraller gillar inte snabba förändringar. Om du har tillsatt mycket kalkvatten så kan du ha höjt PH't för mycket för snabbt Temperaturen kan också påverka men 29grader borde inte vara någon katastrof... och ett UV-filter borde inte ha så stor påverkan på temperaturen.

Vad har du för vattenvärden?

PH? (på morgonen och på kvällen?)

Kh?

Nitrit?

Nitrat?

Salthalt?

Temperatur? (På morgonen och på kvällen?)

Ännu fler frågor nu... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt The reef aquarium av sprung och Delbeck är temperaturer över 27 grader ett av de vanligaste problemen när det gäller trivsel av koraller.

Enligt dom ska man absolut inte ha temperaturer över 27 grader.

Men det kan naturligtvis vara flera orsaker till ditt problem, så de andra förslagen skall beaktas.

Men du bör hursomhelst göra något åt temperaturen och ett UV värmer naturligtvis vattnet till viss del. En fläkt som blåser över vattenytan när lystet är på brukar hjälpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det ser ut som om den kan ömsa skinn vilket händer imellanåt. Att du har hög värme eller har pillat på den kan också inverka på att den byter.

Den ser väldigt "glatt" ut och det brukar vara ett tecken på byte av skinn.

Du behöver inte oroa dig för att den skall vara död/döende förrens det börjar växa alger på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...