acuario Postat 19 maj 2014 Dela Postat 19 maj 2014 Kollar runt lite och finjas vicement och aaborg White verkar vara de som används mest. Undrar lite om detta med kromatreducering, finjas är porlandscement som är kromatreducerad och det ska ju inte vara bra eller? Tänkte göra fraggstenar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 19 maj 2014 Författare Dela Postat 19 maj 2014 Ingen som har erfarenhet av detta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 19 maj 2014 Dela Postat 19 maj 2014 Jag vet inget om kromatreducerat... men Stig har skrivit en del om det i tidigare trådar. Jag har dock gjort och använt ett antal fragplugg av finja vit cement. Mina fiskar och koraller lever. :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 19 maj 2014 Författare Dela Postat 19 maj 2014 Då får jag beställa en säck då Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 19 maj 2014 Dela Postat 19 maj 2014 Enligt vad jag såg 2006 skall Aalborgcementen inte vara kromatreducerad utan ha så låg naturlig kromhalt.Se här: http://www.aalborgwhite.com/media/aalborg_white_flyer_uk.pdf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 20 maj 2014 Författare Dela Postat 20 maj 2014 Men finjas vitcement är och den används av många Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 maj 2014 Dela Postat 20 maj 2014 Ja jag t.ex har Finjas vitcement i min bakgrund. Och har inte sett några problem. Men hade jag fått tag i Aalborg hade jag använt den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 20 maj 2014 Författare Dela Postat 20 maj 2014 Beijer säljer en vitcement och kollar man produktbladet så är det tydligen allborg White. Cementa är återförsäljarenhttp://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/bindemedel-bruk/cement/vitcement-25kg-40s%C3%A4ckar-pall-900014391#.U3sRFGeKBwE Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 31 maj 2014 Författare Dela Postat 31 maj 2014 Så har man gjort lite fragsten av korallgrus och Aalborg White. Har redan limmat fragar på några stenar men vet inte om jag vågar använda många än, måste de lakas ur ett tag? Höjer de ph't? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 1 juni 2014 Författare Dela Postat 1 juni 2014 Ingen som har erfarenhet av detta, lågalkalisk, vad betyder det egentligen? kan man använda fraggstenar direkt utan problem eller höjer de ph't till farliga nivåer? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 1 juni 2014 Dela Postat 1 juni 2014 http://sv.wikipedia.org/wiki/Bas_(kemi) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 1 juni 2014 Dela Postat 1 juni 2014 Skall väl höja lite och inte kraftigt om jag fattar vad de menar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 1 juni 2014 Författare Dela Postat 1 juni 2014 lät de ligga i 1 dygn i en spann med vatten som jag bytte några gånger, 2 dagar i akvariet och allt ser bra ut, min gamla ph mätare funkar inte längre, ska köpa mig ett dropp ph test i morgon och mäta både i spannen där det ligger en massa nya fraggstenar +i akvariet också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 1 juni 2014 Dela Postat 1 juni 2014 Lågalkalisk betyder att cementen inte innehåller så mycket kalciumoxid. Det försvinner snabbt vid urvattningen. Det har störst betydelse för fingrar och kläder när man blandar cementen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 2 juni 2014 Författare Dela Postat 2 juni 2014 Tack, då räcker det kanske nåt dygn i vatten innan användning för säkerhetsskull Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 2 juni 2014 Författare Dela Postat 2 juni 2014 Lyckades få igång mätaren och ph't i hinken med 1,5kg fraggsten och 2-3L vatten var ca 11,5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 2 juni 2014 Författare Dela Postat 2 juni 2014 22st fraggstenar i mitt 600L kar har inte påverkat ph't någonting Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.