Peckoltia Postat 20 maj 2014 Dela Postat 20 maj 2014 Jag blev med en mussla idag en liten varelse med långa tentakler, vet inte vad det är för art så är det någon som vet blir jag tacksam Hur funkar det att ha den med mina 2 frökenfiskar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
robertmosen Postat 20 maj 2014 Dela Postat 20 maj 2014 Det ser ut som en Ctenoides scaber: http://se.reeflex.net/tiere/787_Ctenoides_scaber.htmHar själv haft en sådan och överlevnadsgraden är lika med noll i akvarium. De kräver mycket mat/skitigt vatten. Jag punktmatade min men det hjälpte inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 20 maj 2014 Dela Postat 20 maj 2014 +en på det tyvärr. Brukar fastna i revet så man ej komer åt dem. Min levde bara ett par veckor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peckoltia Postat 20 maj 2014 Författare Dela Postat 20 maj 2014 Ok, då åker den ner i det lilla mera skitiga karet då, musslor brukar ju annars vara bra på att rena vatten och söt är den i alla fall Tack för svar, få se om den överlever längre än 2 veckor Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peckoltia Postat 28 maj 2014 Författare Dela Postat 28 maj 2014 Nu har jag haft musslan i 1 vecka och ännu verkar den må bara bra och ser frisk ut får se hur den mår om ytterligare 1 vecka då Jag matar med lite H2 Ocean Clam and Filter Feeder men hur ofta bör jag mata? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peckoltia Postat 6 juni 2014 Författare Dela Postat 6 juni 2014 Uppdatering här, nu har det gått 2 veckor och musslan mår fortfarande bra och flyttar runt lite i karet men mest bor den under en sten och den syns där även om det är lite mörkt att fota, ska testa idag och se om jag kan ta något foto på den där ändå Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 6 juni 2014 Dela Postat 6 juni 2014 Va roligt! Nu är ju inte två veckor så länge men en bra början! Håll oss uppdaterade och lycka till:smiley20: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peckoltia Postat 6 juni 2014 Författare Dela Postat 6 juni 2014 Tack, nej det är inte så länge men den lever i alla fall så får se hur den mår nästa fredag Här är ett par bilder fick använda en liten ledlampa för att få tillräckligt med ljus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peckoltia Postat 20 juni 2014 Författare Dela Postat 20 juni 2014 Nu har det gått 4 veckor och "Animal" som han fick heta efter trummisen i Mupparna hänger fortfarande med, han hoppar runt i karet och jag ser honom nästan varje dag och nu funderar jag på att skaffa ett par till Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peckoltia Postat 4 juli 2014 Författare Dela Postat 4 juli 2014 Kollade Animal idag och han lever än, han sitter under en sten, ska fota när han kommer fram nästa gång Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peckoltia Postat 20 juli 2014 Författare Dela Postat 20 juli 2014 Så var det dags för uppdatering av min mussla Animal då igen, nu är vi uppe i 2 månader och jag såg honom som hastigast i går kväll och han mår ännu prima, tyvärr var han på en tokig plats i karet så det gick inte att fota honom Vet inte om jag håller med om att dom skulle vara så svåra men vi får se framöver hur det går med Animal, tror att om man har för rent i karet så funkar dom inte för då finns det inget att filtrera och äta Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Yodelking Postat 20 juli 2014 Dela Postat 20 juli 2014 Härligt att den hänger med än! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MariaL Postat 20 juli 2014 Dela Postat 20 juli 2014 Vad söt hen är <3 Jag har fått liknande musslor med min sten, de har klarat sig i flera år...i ett kar med DSB och utan skummare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 21 juli 2014 Dela Postat 21 juli 2014 Är det en lima scabra? Tycker den ser så brun ut? Kul att den lever! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peckoltia Postat 27 juli 2014 Författare Dela Postat 27 juli 2014 (ändrat) Vet inte men den är inte stor knappt 2 cm enligt dem i butiken ska den få röda tentakler och om du menar skalet så har det med ljuset att göra när jag fotat den Dom blir upp emot 7,6 cm och när man googlar så finns det många olika färger på dem med Jag har beställt några till av dessa nu får se när de får hem dem Ändrat 27 juli 2014 av Peckoltia Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peckoltia Postat 4 augusti 2014 Författare Dela Postat 4 augusti 2014 Nu är han död men tror det har med att något blev fel i karet igår, jag hittade det väldigt dimmigt, tog hand om det och nu är det normalt igen men nästan alla snäckor gick åt och även mina pungräkor:(Vet inte vad som hände mer än att det inte var någon nitrit och mer än att påhängsfiltret stannat, kan det bero på syrebrist? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.