Gå till innehåll

Få tyst på evakröret?


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Har två rör ner till sumpen i källaren, en hävert och ett rör som bara ska ta några droppar (evakröret).

Trots att jag har kran på både hävertröret och returen har jag lite svårt att ställa in flödet för att få det helt tyst. Även om jag ställer in det noga för stunden så krävs det väldigt lite variation i flödet för att det ska börja skvalpa lite från röret igen. Eftersom vattnet ska åka lång väg ända från källaren så presterar pumpen och häverten lite olika från dag till dag tycker jag.

En durso-hatt på röret fungerar bra men jag tycker de känns lite opålitliga och fungerar bara med stabila flöden. Är rädd att om häverten sätter igen så ska durson inte fixa det ökade flödet. Sen finns det en viss risk att lufthålet i durson sätts igen.

Att köra hävert + durso + evak hade nog varit jäkligt bra men att borra för ett extra rör är inte aktuellt.

Tips på att få tyst på evakröret men utan att förlora funktion tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var hör du evakueringsrörets flöde? Är det uppe vid karet eller nere i källaren?

Vad kör du för dimensioner på rören?

Hur är evakueringsröret kapat upptill?

Är det rakt likt ytan eller snedkapat så att vattnet kommer in på samma sida hela tiden? Hur mycket vatten räknar du att evakueringsröret tar på ett ungefär?

Vad har du för pump som går så avigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljudet är uppe och kommer från själva röret. Det är inget sörplande eller spolande ljud utan det låter som att man häller vatten i ett plaströr väldigt försiktigt :-)

Alla rör är 32mm.

Kapat rakt jämnt med ytan.

Det tar väldigt lite vatten (1%?), svårt att uppskatta volymen.

Laguna Powerjet 9000.

Det är oerhört små skillnader i variation och kan bero på en miljon olika saker när det är så långa rör och många böjjar, vinklar och grejjer. Oavsett hur noga jag ställer in det så låter det alltid lite och jag tror det är på grund av rörets längd. Tänk dig vatten som droppar i en grotta och hur ljudet förstärks :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer en böjj där sumpen normalt är.

Skulle kunna koppla på en slang eller liknande. Men utan att veta om det hjälper känns det som ett ganska stort ingrepp.

Hoppas på en enklare lösning uppe likt durso.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se mitt råd i Jac:s tråd om en frigolitbit som du sätter så den kan röra sig upp och ner över rörändan - samma princip som du är inne på - pingisbollar är nog giftfria iofs men tycker det är lättare med en liten frigolitbit

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...