Gå till innehåll

Tips för vattenbyte


msen

Rekommenderade inlägg

Jag har nu haft mitt akvarium igång i ca 2 1/2 månad. För två veckor sedan bytte jag 40 liter vatten men det är hittills det enda vattenbytet. När jag för några dagar sedan mätte mina vattenvärden visade det sig att värdena är ganska så bra förutom mycket högt nitrat ca 30 kanske(salifert). Svåravläst för mitt otränade öga. Något lågt Mg också. Min tanke är att regelbundna vattenbyten kanske skulle bättra på dessa värden.

Hur gör ni när ni byter vatten? Jag behöver byta ca 40 liter i veckan och använder bara RO-vatten. Vill slippa så mycket blask som möjligt. Sist använde jag plastback till vattnet men den tålde inte riktigt vikten av vattnet. Funderar på någon form av vattentunna att blanda vattnet med salt i. Vad jag förstår finns det farliga plastmaterial för saltvatten. Har ni tips på idéer inför vattenbytena?

P.s. Läs in ordet önskas i slutet av rubriken :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom precis på att jag hade en gammal tunna för öltillverkning som trots sina 15-20 år fortfarande är frisk och färsk, precis som ny efter att jag sköljt av den allt damm. Den måste ju vara livsmedelsgodkänd. Den luktar så i alla fall jämfört med de svarta fulplasterna :)

Det får bli 32 liters vattenbyten istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...