Gå till innehåll

Akut KH, hur dosera?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Jag hade ett KH på strax under 7 nu när jag kikade. Så jag fortsätter nog en dag till med samma dosering så jag kommer strax över 7.

Då kan jag sedan mäta förbrukningen över ett dygn och se vad jag hamnar på.

När ni mäter KH med Salifert. Tar ni resultatet precis när det börjar byta färg från blått till rosa, eller när det HELT har slagit över. Det är ju 2-3 droppar där i mellan känns det som och det kan ju bli drygt ett halvt KH i mätresultat.

När jag har koll på denna förbrukning så ska jag ge mig på Mg-värdet och dosera upp det lite. Hur mycket Mg kan/bör man blanda per 1l osmosvatten?

Tänkte köra 3st dunkar med:

Dunk1 , 329g natriumbikabonat

Dunk2 , 288g kalciumklorid

Dunk3 , 98g Mineral salt

Som Manne rekommenderade i en annan tråd. Sen kan jag ha en fjärde dunk med Mg som jag kan dosera vid behov från. De andra får gå på doserpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde nya mätningar nu ett dygn senare & 3dl mer med bikarbonat sedan dess (igår kväll och idag på morgonen).

KH har tvärskjutit i höjden, 8.5. Så nu doserar jag inte mer.

Ca & Mg är orörda sen 3 dagar tillbaka 420 & 1260. Ca var möjligtvis 430 sist, men det kan lika gärna vara mätfel hos mig.

Tänkte mäta KH imorgon kväll och i övermorgon och se hur förbrukningen ligger till.

Bör jag mäta Ca och Mg varje kväll med? De verkar ju knappt röra sig som sagt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår var KH ~8 och idag 7.7.

Så det har gått ned med 0.4/dag i snitt. Kanske är rimlig förbrukning?

Ska försöka lista ut nu hur mycket jag ska dosera per dag nu då med balanserade Balling-receptet på ~500 liter vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget kemist har svarat på din fråga så jag kan berätta att mitt googlande har lett mig till att förstå att en del sulfatjoner fälls ut i akvariet så för att att ersätta dessa kan man tillsätta en viss andel magnesiumsulfat istf magnesiumklorid och därmed upprätthålla jonbalansen. Verkar som konsensus är att denna obalans inte är nån big deal så de flesta struntar i detta. Finlir alltså:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sulfat använder man mest på den tid då man fyllde upp akvariet med vatten / saltvatten och vattenbyte utfördes sparsamt. Då behöver man balansera med sulfat för att vidhållea balans mellan clorider och sulfater. Byter man vatten 5-10% i veckan behövs inga sulfater tillsättas normalt sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller KH stabilt just nu på ca 7.5-8 med dosering varje dag.

Men jag mäter ingen riktig åtgång av Ca och Mg rör sig inte alls på en veckas tid.

Så Mg höjer jag sakta nu och har gått från 1260 till 1280 (siktar på 1350) på tre dagar. Ca börjar jag höja idag med 18g pulver. Tänkte dosera samma mängd imorgon och hoppas hamna på 430 från 410. Det borde ju duga.

Men hur kommer det sig att Ca-förbrukningen är i princip omätbar på 1 veckas tid i princip och KH sjunker? Ca KAN möjligtvis ha gått ned 10 enheter, men det kan ju lika gärna vara mätfel.

Sjunker Ca så långtsamt med tanke på min rätt lilla åtgång på KH?

Sammanfattningsvis om det blev rörigt. KH-åtgången är ca: 3 enheter på 7 dagar och Ca är max 10 enheter på samma tid. Är detta rimligt/troligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ok värde på mg nu och kh har varit runt 7 för mig. Kollade ca och den var låg, doserade upp enligt daglig dos. Kollade kh dagen efter och den var 13 så tänk på att ca även höjer kh. Min förpackning säger att den höjer kh med 4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...