Gå till innehåll

Akut KH, hur dosera?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Har tyvärr blandat majoriteten av saltet i nya karet med Tropic Marins salt.... Skitsalt!

Har Mg 1260

Ca 420-430

KH ca 5!

Hittade 375g Bikarbonat som jag fick med lite begade grejer. Har satt in 20% ugnen nu på 200C och 15min, men hur mycket ska jag dosera sen på ca 500 liter vatten och hur doserar jag bäst?

Med pulver direkt i sumpen, utblandat med osmosvatten, annat?

Tacksam för snabba tips! Tänkte dosera omedelbart i princip.

Tur att hinken är slut nu, ska bara byta med Red Sea Coral Pro istället som tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät igen först. Kolla datum och skick på testet. Om du har ngn som helst tvekan försök kolla med annat test eller mot referensvätska.

Sen kan du kanske dosera ngt.

Fler som kraschar sina kar på grund av felaktigt testresultat och förhastade för drastiska åtgärder än de som kraschar på grund av ett lite lågt värde.

Dubbelkolla även salthalten först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Datumet är bra, det är 2016 & 2018 som utgångsdatum på alla testerna.

Men jag ska absolut testa igen.

OM det nu är 5 i KH och jag har 500 liter vatten, 375g färdigblandad dubbelbuffert. Hur höjer jag säkrast KH igen?

Edit: salthalt 1.025-1.026

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 behöver inte vara akut för det första.

Har du levande i karet? Snabba svängningar är farligare än ett lite lågt värde.

Yes, fisk och koraller. Har förstått det som att allt under 6 är lågt. Gjorde ett vattenbyte igår så det är en vecka till nästa, vill inte veta vad KH blir då om jag inte gör något snart.

Jag häller 1 dl per dag men jag tog 200gr totalt i 5l ro vatten sedan häller jag inte 1dl varje dag heller utan då och då, ligger runt 9-10 i testet.

Perfekt, något att gå på i alla fall.

Tänk på att datumet gäller oöppnad förpackning!

Yes, kan prova referensvätskan också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, fisk och koraller. Har förstått det som att allt under 6 är lågt. Gjorde ett vattenbyte igår så det är en vecka till nästa, vill inte veta vad KH blir då om jag inte gör något snart.

Hur mycket vatten bytte du och vad hade du för kH tidigare? Vet du vilket värde du hade hyfsat nära inpå vattenbytet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byter bara 20 liter varje helg. Första gången jag mäter på detta kar då det är nystartat.

Förra karet körde jag bara RS Coral Pro i och där låg jag på runt 8 i KH.

Tanken var att mäta förbrukningen över en vecka nu för att ev kunna köra igång balling, men nu fastnade man direkt.

80% av vattnet till detta kar är blandat från en hink Tropic Marin jag köpte för att variera salt. Verkar ha fått en batch med lågt KH om inte mätningen är galen, som andra också fått från TM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med alla salifert test får man alltid med en referens vätska. Kolla mot den. Har du nu 5 i kh skulle jag köra i 2dl av blandad lösning. Skulle dock avstå natriumkarbonaten och enbart köra bikarbonat vid korrigering av avvikelser. 80gram/ liter är en bra mängd och hålla sig till. 2dl morgon och kväll till du uppnått 7. Kör sedan med 1dl om dagen ett tag och mät vid samma tidpunkt var dag för o se om det räcker eller om du måste öka / minska mängden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara har gjort ett vattenbyte på 20 liter, dvs 4% så hade du säkert ett liknande vattenvärde redan innan bytet. Ser koraller och fiskar ut att må bra så finns det absolut ingen anledning få panik. Bättre då att öka långsamt och säkra att testresultat och salthalt är korrekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med alla salifert test får man alltid med en referens vätska. Kolla mot den. Har du nu 5 i kh skulle jag köra i 2dl av blandad lösning. Skulle dock avstå natriumkarbonaten och enbart köra bikarbonat vid korrigering av avvikelser. 80gram/ liter är en bra mängd och hålla sig till. 2dl morgon och kväll till du uppnått 7. Kör sedan med 1dl om dagen ett tag och mät vid samma tidpunkt var dag för o se om det räcker eller om du måste öka / minska mängden.

Perfekt, tack!

Så mina 375g borde räcka till nästan 5 liter då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför bakade du bikarbonatet?

Natriumkarbonat är sämre på att höja KH.

Dosera 10 gram torrt i sumpen. Mät en timme senare. 10 nya gram i morgon bitti om KH då är under 6.

Det är lite svårt att veta hur mycke vatten du har i därför är det bra att ta det lite lugnt.............men 5 i KH är ingen panik.

Mät-värdet är det värdet efter "sista" droppen gjort ett omslag i din kontrollvätska. Det är lätt att undervärdera mätresultatet med Saliferts test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kollade aqua calculator och utan någon som helst örbrukning skall du dosera 11 gram bikarbonat/ dag vilket blir ca 1,5 dl om dagen. så mitt första inlägg var lite för mkt. Jag tycker du iaf kan köra 3dl/ dag tills du är uppe i 7 då du säkerligen har en förbrukning också.

Jag tycker dock absolut inte ett dubbelbuffert alternativ är bra i detta läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakandet är redan gjort tyvärr då jag inte har tid att hålla på med detta ikväll och dubbelbuffert verkade vara bra helt enkelt.

Men men, den blir mindre effektiv helt enkelt.

Jag blandade ut det till totalt 5 liter, så jag provar att dosera med ca 1dl ikväll och imorgon bitti och mäter imorgon eftermiddag igen och ser hur det rör sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1dl höjer ditt kh med 0,5 och en naturlig förbrukning på 0,5 gissar jag på gör att du knappt höjer kh något alls.

Yes, ökade på till 1.5dl. Doserar samma mängd när jag kliver upp imorgon och mäter efter middan så får vi se vad som hänt.

Tack för all hjälp! Återkommer med resultatet imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...