Gå till innehåll

Behöver råd om avrinning/retur


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Om du ska limma ett koppel med flera böjar/vinklar så kan det vara en bra idé att trycka ihop allting innan man limmar och göra markeringar med spritpenna på rör och del (ett streck tvärsöver) så¨blir det enklare att få det som man hade tänkt. Limmet nyper snabbt och det är svårt för att inte säga omöjligt att börja rikta in allt innan det fastnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nelson: Stark liten kille på 3.5 kg och 50cm längd.....och jävligt söt! Var redo på en STOR förrändring, den kommer som en shock men en underbar sådan!

Tackar för tipsen....vill gärna höra fler innan jag sätter igång och gör bort mig :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Varför ska du ha en monsterpump till retur i ett sådan litet kar? Jag förstår att du vill koppla uvc på den också och på så sätt bara ha en pump men det tycker inte jag är så bra ifall pumpen havererar. jag gillar att sprida riskerna så man inte står där med skägget i brevlådan om något händer och tänk på att du inte behöver mer än 500L genom uv't till ditt kar och du behöver inte mer än 1000L i överlöpet.

Såg att du skulle sälja pumpen då den vart för stark för ditt kar. hatar att få rätt;) "Tips"köp dig en AS newjet 3000L istället den funkar perfekt som returpump till mitt kar i alla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, japp, du hade rätt :smiley17:

Den är för stark, men funkar med regleringsventilen öppen till hälften (retur direkt till sump). Däremot blir det för mycket drag i sumpen och jag tror det blir svårt för organismerna att etablera något och det är en extremt onödig utgift i elkostnad.

Grundidén var att bara ha en pump som sköter cirkulationen, men det sprack då min standpipe inte kunde stabillisera sig tillräckligt. Har nu monterat in en Tunze Stream TS7 kit som säkert blir bra. Känns också skönt att inte förlita sig på endast en pump för cirkulationen.

Man lär sig hela tiden! Nu satsar jag på en Eheim 1260 eller 1262 eftersom den (efter mycket undersökning) verkar vara tysta och pålitliga. Har även räknat ut min snittvolym för tank + sump till exakt 300 liter så kanske 1260 modellen för 2280L/h räcker? QuietOne pumpen jag har orkar inte med mitt rörsystem. 1060 modellen klarar av en högre tryckhöjd än den storre modellen (1262). Så kanske den blir bra.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...