Gå till innehåll

Behöver råd om avrinning/retur


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Flödet är väl ingen större fara när det är uppdelat på två utblås, jag är inte så imponerad av draget jag har i min OR6500, Ljudissolering är ett måste.

Men du bör tänka på att du har en doppvärmare i karet som konstant lämnar minst 115W.

Strempumpar äger!, vill du ha en billig vågfunktion till en sån kan du gå till ÖB och köpa en bordsfläkt för en hundring, du byter ut fläkten mot din stream vänd upp och ned på hela rasket och du får då en stream som mjukt och fint byrer riktning likt en båtmotor.

PS, jag vet inte riktigt vad du ska ha din backventil till men backventiler och saltvatten fungerar dåligt. Det brukarr flytta in smådjur som gör att ventilerna slutar att täta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Eftersom jag nu har köpt pumpen begagnad i mkt bra skick för 500:-, så ska jag i alla fall testa. Höjden upp till karet är 1.5 meter, vilket enligt AM's tabell ger ett tryck strax över 4000L/h. Säg 4000L/h jämnt eftersom jag fördelar via ett T-rör och kommer att ha en kulventil på vägen upp till returen. Enligt swcd tillverkaren är 4000L/h optimalt. Givetvis vote en stream riktigt fint, men 2600:- och en annan klenare pump får bli till en senare uppgradering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det kommer att funka bra,kolla bara att anslutningen för slangen sitter ordentligt annars limmar du fast den med tangit,vad är det i facket till höger och klarar sumpen volymmässigt ett strömm avbrott?glömm inte slangklämmor dom finns i rostfritt, sätt även en 90 böj på innsuget på pumpen nedåt så blir det mindre risk att den kan suga luft.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra idé med böjen! Jag hade glömt bort att man gör så. Kanske man ska sätta dit någon typ av sil?

Till höger finns rum för ett refugum som ska till senare. Använder det nog som färskvattens kammare innan. Angående om den klarar av volymen så har jag beräknat att få nästan 30 liter kvar innan den rinner över. Ett stop i pumpen skulle medföra max 17-20 liter om borrhålen som bryter hävert effekten ligger 2 cm under vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är övertygad om att det där kommer att funka prima!

ett insugsskydd är att rekommendera, eftersom att sniglar med en sanslös precision har en tendens att komma in i pumpar!

Ok, finns det bra skydd att köpa eller ska jag bygga en sälv? Ex. en PVC stopp med massor av 3mm hål?

J.Svärd: Den ska dra 95W enligt deras hemsida. Blir dyrt i vilket fall som helst, men jag fasar mest för vad belysningen kommer att dra :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara påpeka att en OR6500 är extremt stark, din vatten nivå kommer att höjas ordentligt i karet om du inte har en väldigt stor ytavrinningsbox... Sen en liten sak till, en SWCD är hemskt liten & klen, jag har provat en sådan en gång & tyckte mest det bara var skräp. Om du kopplar en OR6500 på en SWCD så är ju frågan om den håller särskilt länge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitamin, om jag avdelar ett retur rör tillbaka till sumpen för reglering av trycket och strax innan SWCD:n har ett till avledningd rör som går direkt in i tanken. Om jag gör som på bilden nedan så borde jag ha mycket kontroll över flödet in i SWCD:n.

h.jpg

Angående att den är dålig så ser jag den som ett nuvarande ekonomiskt alternativ tills då jag skaffat en turbelle stream.

Vad tycker du om detta upplägg med rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refugum returen är OK, men ”sump returen” ser jag ingen anledning att ha kvar. Sen hade jag nog tagit bort Kulventilen på ytavrinningen från karet, det är lite onödig utgift att köpa in den också, om du inte redan har såklart. Jag har själv en Kulventil där i mitt kar, men jag har en hel del som bara ligger & skräpar så då kan man ju lika bra använda den. Den första Kulventilen från pumpen ser jag ingen nytta med. Du har ju två Kulventiler efter den som du kan styra vattenflöden med redan. I övrigt ser det lysande ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då stryker jag kulventilen strax innan förgreningen. Kulventilen från avrinningen tänkte jag ha endast för då jag ska utföra underhåll och den är redan inköpt och är på 32mm. Jag tror att jag skapar en retur till sumpen i alla fall, kanske bara kostar en 300:- extra och ger lite mera kontroll. Kulventilerna är dom med blåa handtag och kostar mellan 200-250:-

Ska nu skriva min lista för inköp av rör. Det jag undrar över är vad jag ska ha för returen ner i karet? Vad kallas utblåsen? Jag behöver två till vardera sida ifrån SWCD:n och en ifrån mittenröret (direkt returen). Vilket uförande skulle ni rekommendera på dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, tänkte bara höra med Er om att arbeta med PVC rör. Jag kapar mina rör med en rörkap och det står i instruktionen till limmet att man för ge en 15 graders fas vinkel till skarven. Vill bara höra om någon vet vitsen med detta och hur exakt detta måste vara? När jag kapar rören får jag automatiskt en liten vinkel där innre delen smalnar av. Vore även tacksam att få lite andra tips inför PVC arbetet!

Hälsningar

/Peter (stolt nybliven far!!! :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar skrapa av kanterna med en kniv för att få bort skägg i 45 graders vinkel och det räcker bra.

Sen torka av ytorna som ska limmas med kemren aceton,thinner,T-sprit eller vad jag nu har kvar efter helgen.

Ett tips! sätt alltid på "muttern" innan du limmar dit muffen för kranen på rören, för det är så jobbigt att se vuxna män gråta!

Grattis till Ynglet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...