kaptenen Postat 1 juni 2014 Postat 1 juni 2014 Jag har försökt tagit bild nu ett tag men inte lyckats ännu på grund av denna masks otroliga ljuskänslighet! Så jag ska försöka beskriva den så gott det går och alla tips är tacksamma Den har funnits sen start för ca 1,5 år sedan och bor i en mm stor skreva och verkar inte kunna förflytta sig. Den har förmågan att töja ut sig själv till en längd på nu ca 5 cm (förr 1 cm) och är svart och grårandig. Den liknar en pytteliten blind orm i sitt rörelsemönster, och varför den nu har väckt min uppmärksamhet igen är för att den verkar vara av carnivorisk karaktär då jag såg den svälja ett antal levande copepods/mysis. Är det någon som kan ha någon aning om vad jag snackar om eller ska jag lika gärna lägga lite lim ovanför dennes lilla plats? Jag såg den nämligen försöka greppa tag i en snäcka så är lite oroliga att den kanske skadar dessa också.. Citera
Admiral Postat 2 juni 2014 Postat 2 juni 2014 Hej, det jag kan tänka på är en "peanut" worm. Googla efter bilder.men det finns så klart väldigt många maskar som liknar varandra. Drar den in sig med en tub liknande rörelse? Citera
kaptenen Postat 2 juni 2014 Författare Postat 2 juni 2014 Jag kollade på en youtube film och den har precis samma egenskaper som en "peanut worm". Det står att de ska vara nyttodjur men har någon möjligtvis haft någon annan upplevelse om dessa djur? Citera
Admiral Postat 2 juni 2014 Postat 2 juni 2014 Hos mig har dom inte gjort nån skada. Men jag litar inte på maskar. Till och med dom sk "nytto" maskarna. Det finns alldeles för många olika arter för att vara 100% säkert. Jag försöker ta bort alla maskar och krabbor etc som finns i LS. Idag nyttodjur imorgon koral dödare eller sushi älskare Citera
kaptenen Postat 2 juni 2014 Författare Postat 2 juni 2014 Ja de är ju inte lätta att identifiera till hundra procent, har man tur så får man veta vilket släkte de tillhör sen tar det stopp.. Kanske ska köra det säkra före det osäkra för det var just allt pickande mot en liten snäcka som gjorde mig orolig.. Citera
Alexraptor Postat 2 juni 2014 Postat 2 juni 2014 Se bara till att det inte är en otäck fulgida mask.http://www.melevsreef.biz/node/659 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.