Gå till innehåll

Chaetomorpha vs Caulerpa


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Håller på att starta upp ett kar med en sump som jag planerar att ha ett refugium i.

Jag har varit mest inne på Caulerpa, främst för att den verkar vara lättast att få att växa bra, men den kan även sprida sig till visningskaret genom könlig förökning, och det vill man inte.

Chaetomorpha är lättare att hålla koll på, men verkar vara svårare att få att växa bra.

Vilken makroalg tycker ni att jag skall ha?

/Jan-Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med chaeto och är supernöjd, tog ett tag för mig att hitta rätt belysning, ett tips om du ska köra chaeto köp en växt led med röda 660nm och blå 470nm :)

vh gordan

tack!

Kör du omvänd belysning, alltså ljus på natten i sumpen och på dagen i visningskaret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett hemmabygge med 8*3W, fyra röda, två blå och två vita, kör i ~7h, omvänd dagsbelysning..

Kör även med all sten i samma fack, dess utom så har jag en ramp till på 8*3W, bara blå LED.

/Oskar

Tack! Den här kan kanske passa då?

http://www.pepsbutik.se/p/182w-led-vaxtbelysning

Mitt refugium blir 30x30x30 till ett 130 liters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan köra med belysning dygnet runt på caulerpa och därmed minska risken för att det kraschar väsentligt. Är det något jag drömt eller ligger det något i det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan köra med belysning dygnet runt på caulerpa och därmed minska risken för att det kraschar väsentligt. Är det något jag drömt eller ligger det något i det?

Jag har också läst det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...