agalychnis Postat 4 juni 2014 Postat 4 juni 2014 Håller på att starta upp ett kar med en sump som jag planerar att ha ett refugium i.Jag har varit mest inne på Caulerpa, främst för att den verkar vara lättast att få att växa bra, men den kan även sprida sig till visningskaret genom könlig förökning, och det vill man inte.Chaetomorpha är lättare att hålla koll på, men verkar vara svårare att få att växa bra.Vilken makroalg tycker ni att jag skall ha?/Jan-Erik Citera
freguz Postat 4 juni 2014 Postat 4 juni 2014 Chaeto helt klart. Hade båda i sumpen och Chaeton växer som ogräs, Caulerpan dog ut. Enda dumma med Chaeton är att den blir lätt smulig och faller isär som skräp, bäst att inte peta på den. Citera
Bekolsyra Postat 4 juni 2014 Postat 4 juni 2014 Varför välja?Algerna tar upp olika näringsvärden olika snabbt. Blanda!Se till att skaffa en Caulerpa som inte blommar ut. Citera
agalychnis Postat 4 juni 2014 Författare Postat 4 juni 2014 Varför välja?Algerna tar upp olika näringsvärden olika snabbt. Blanda!Se till att skaffa en Caulerpa som inte blommar ut.Vilken art av Caulerpa är det? taxifolia? Citera
Bekolsyra Postat 4 juni 2014 Postat 4 juni 2014 Taxifolia eller: http://www.reeflex.net/tiere/1266_Caulerpa_sertularioides.htmOsäker på vilken jag har, mest sannolikt taxifolia..Funkar grymt bra./OskarSkickat från min GT-I9505 via Tapatalk Citera
agalychnis Postat 4 juni 2014 Författare Postat 4 juni 2014 Taxifolia eller: http://www.reeflex.net/tiere/1266_Caulerpa_sertularioides.htmOsäker på vilken jag har, mest sannolikt taxifolia..Funkar grymt bra./OskarSkickat från min GT-I9505 via TapatalkHur mycket (timmar) och vilket ljus kör du? Citera
gordan_ Postat 4 juni 2014 Postat 4 juni 2014 jag kör med chaeto och är supernöjd, tog ett tag för mig att hitta rätt belysning, ett tips om du ska köra chaeto köp en växt led med röda 660nm och blå 470nm vh gordan Citera
agalychnis Postat 4 juni 2014 Författare Postat 4 juni 2014 jag kör med chaeto och är supernöjd, tog ett tag för mig att hitta rätt belysning, ett tips om du ska köra chaeto köp en växt led med röda 660nm och blå 470nm vh gordantack!Kör du omvänd belysning, alltså ljus på natten i sumpen och på dagen i visningskaret? Citera
Bekolsyra Postat 4 juni 2014 Postat 4 juni 2014 Har ett hemmabygge med 8*3W, fyra röda, två blå och två vita, kör i ~7h, omvänd dagsbelysning..Kör även med all sten i samma fack, dess utom så har jag en ramp till på 8*3W, bara blå LED./Oskar Citera
agalychnis Postat 4 juni 2014 Författare Postat 4 juni 2014 Har ett hemmabygge med 8*3W, fyra röda, två blå och två vita, kör i ~7h, omvänd dagsbelysning..Kör även med all sten i samma fack, dess utom så har jag en ramp till på 8*3W, bara blå LED./OskarTack! Den här kan kanske passa då?http://www.pepsbutik.se/p/182w-led-vaxtbelysningMitt refugium blir 30x30x30 till ett 130 liters kar. Citera
Perk Postat 5 juni 2014 Postat 5 juni 2014 Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan köra med belysning dygnet runt på caulerpa och därmed minska risken för att det kraschar väsentligt. Är det något jag drömt eller ligger det något i det? Citera
agalychnis Postat 5 juni 2014 Författare Postat 5 juni 2014 Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan köra med belysning dygnet runt på caulerpa och därmed minska risken för att det kraschar väsentligt. Är det något jag drömt eller ligger det något i det?Jag har också läst det. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.